4 - Petr Balada - blog.cz

Eggnoise and Ondřej Galuška

4
LP $ 15.16

Když "Čtyřku" poslouchám, říkám si, že to jsou docela obyčejné písně. Podzimní, hravé, zábavné, zádumčivé, tísnivé. Každý si podle nálady najde tu svou. Ale právě ta zdánlivá obyčejnost je dělá tuto sezonu výjimečnými. Ve chvíli, kdy na trh vstupují nahrávky přemrštěné ve svých ambicích a přešlechtěné v aranžích, není větší radosti, než si pustit album stvořené z prosté chuti tvořit.

Připouštím, že sólový projekt Ondřeje Galušky mi sedl lépe, ale ve finále mají obě desky leccos společného. Jsou sebraným spisem daným do kupy za účelem naplnit stopáž dlouhohrající nahrávky. Fungují po jednotlivých písničkách daleko lépe, než vcelku. A stejně jako u "O.G. And the Odd Gifts" mi i na "4" chybí více českých textů, protože ty, co tu jsou, jsou zkrátka dobré (abych citoval sám sebe). Navíc mi připadá, že mateřština si s hudbou Eggnoise velmi dobře rozumí.

Pokud ovšem nedojde k něčemu tak šílenému, jako je skladba "PAT" připomínající divoký improvizační rej. V té chvíli je volba jazyka nezpochybnitelná. Angličtina se tu vpíjí do notového zápisu, aby z něj o kousek dál zase vystoupila v hypnotické křeči, která by v češtině byla směšným bolestivým výkřikem. Touto krátkou diagnostickou vsuvkou jsem se dostal k nejlepším skladbám.

Vedle "PAT" za ně považuji obě koncertně vyzkoušené písničky "Houpacího koně" a "Anytime 8". Velmi silné aranže z nich dělají jedny z nejpovedenějších letošních nahrávek vůbec. Radost rozdává i závěrečná "Něco se" (s hostující vokální výpomocí Lenky Dusilové), která zřejmě nejzřetelněji odkazuje k deset let starému debutu Eggnoise. Jen ta skotačivá trubka tu schází. I bez ní ale "4" patří rozhodně k tomu lepšímu z podzimní hudební nabídky.

Petr Balada

×