Super taranta! - Karel Souček - www.golias.cz

Gogol Bordello

Super Taranta!
CD 200 Kč
MP3 199 Kč

Gogol Bordello. Neznám mnoho jiných kapel, jejichž název by tak věrně odpovídal produkované muzice. Této multinárodnostní, multikulturní a multižánrové skupině sedí jako ulitý. Je v ní totiž Gogol i bordel. Z Gogola mají hloubku, široký záběr, místy potlačovanou melancholii a nostalgii, upřímnost, z bordelu pak temperament, autenticitu, živelnost, kabaret.
     Formace kolem ukrajinsko-amerického frontmana Eugena Hütze nyní v licenci Indies Scope Records vydává novinku Super Taranta!. A opět je to klasický nářez plný neuvěřitelné energie, zběsilosti a anarchie. Pekelná jízda, která strhne všechno a všechny. Bomba, která vybuchuje v každé písničce.
     Název Super Taranta! představuje pohled kapely na tarantelu, rituální hudbu z Itálie. „Viděl jsem v Toskánsku obraz, na kterém je žena v křečích a muž hrající na housle. Nahýbá se nad ženu a hraje, aby ji dostal z hysterického záchvatu, aby ji dostal do transu a vyhnal její démony. Bylo to mystické, sexuální, až obscénní – přesně to, co charakterizuje Gogol Bordello,“ říká Hütz. Lépe to vystihnout nelze.
     Již úvodní Hützovo hřímání, které plynule přechází v syrovou, neučesanou, strhující muziku, naznačuje atmosféru celého alba. Titulní Ultimate totiž mění rytmy i melodie, od undergroundu se pohybuje k tvrdému metalu, od ruské dumky ke zběsilému punku. Náležitě vygradovaná je následující Wonderlust King, míchající nástroje i styly. Harmonika jde přes housle, do toho kytary, bubny, přesto nesmírně harmonické a melodické.
     Zina-Marina je tvrdší, syrovější, houpavější Supertheory Of Supereverything ovládá harmonika, Harem In Tuscany staví na údernosti a průraznosti. Dub The Frequncies Of Love má až hymnický rozměr, následující My Strange Uncles From Abroad a Tribal Connection ovládá nápaditá hravost a melodičnost. V nespoutanou bouři opět přechází Forces Of Victory. Hromy, blesky, průtrž mračen. Stejně jako vrcholy nahrávky American Wedding a Super Taranta! Bonusový remix Gipsyho.cz neruší, je stejně svobodný a otevřený jako hudba gipsy punkové úderky Gogol Bordello.
     Punk, metal, rock, etnická hudba, reggae, balkánský folklór, cikánská hudba. Ze všech těchto zdrojů Gogol Bordello čerpá a přetváří je do originálního, strhujícího, nevypočitatelného soundu. Kapela se raduje ze života a její fanoušci také.

Hodnocení: 5 hvězdiček – hromy, blesky a pekelná jízda

×