obal alba

BIG BEAT šedesátých let v Brně a okolí I. triptychon

Jiří Donné Smýkal

Indies Happy Trails / 2019
Žánry: rock
978802705897
kniha 799 Kč

O ALBU

Knihu "Big Beat šedesátých let v Brně a okolí I. Triptichon" napsal a sestavil erudovaný rocker Jiří Donné Smýkal, vyšla ve formátu A4 má skoro 500 stran a obsahuje stovky fotek kapel ze šedesátých let. Nechybí ani jmenný rejstřík a dvě záložky. Nezbytný průvodce brněnskou ROCK AND ROLLOVOU dobou, který není pouze pro MÁNIČKY A PAMĚTNÍKY. BIG BEAT ŠEDESÁTÝCH LET V BRNĚ A OKOLÍ - autor Jiří Donné Smýkal.
V úvodní stati prvního dílu trojdílné publikace je představen autor a jeho záměr zmapovat domácí bigbítové celky ze šedesátých let spojené s Brnem a jeho okolím. Následná pasáž je věnována základním informacím o životě v šedesátých letech v tehdejším Československu i v západním zahraničí, v součinnosti s moderními hudebnímy směry swingem, dixielandem, rokenrolem (rockn´and´rolem), twistem, bítem (beatem) a dalšími zpřízněnými tvary tehdejší progresivní pop music, tak jak to vnímá autor této publikace. Prvními představenými hudebními celky jsou pro Brno z počátků tohoto hnutí nejdůležitější čtyři. Synkopy 61, skupina, která je stále hudebně činná a v Brně stojí na pomyslném piedestalu v téměř nezměněné podobě až do současnosti. Dále to jsou ve své době hvězdní The Shakers, na profesionální úrovni Big Beat Ruby a The Ravens. Předcházely je rozvětvené vztahy mnoha vynikajících kytarových vyrtuózů v hudebním společensví Elektrofonic, které nemá z dostupných informací v Evropě obdobu. Nejsou opomenuty začátky brněnského rokenrolu propojené osobností Rostislava Hradeckého (*1940) postupně ve skupinách Hajaja 62, Twist Club a Big Beat Club. Jednomu z pilířů brněnské hudební populární scény, bigbítové skupině Vulkán, jejímu zakladateli, kapelníkovi, skladateli, kytaristovi a zpěvákovi Petru Ulrychovi (*1944), jeho sestře zpěvačce Haně Ulrychové (*1949), kapelníkovi, skladateli a kytaristovi Aleši Sigmundovi (*1944-2018) a pěvecké sesterské dvojici Marthě a Teně Elefteriadu (*1946, *1948), je v prvním díle rovněž věnován prostor. Následující strany prvního dílu se věnují příběhům hudebníků, především z raného období brněnské rokenrolové, twistové, mersey beatové (mersey soundové) a rhythm and bluesové, tedy bigbítové éry. Ve dvaceti šesti statích jsou v každé z nich zaznamenány osudy jednoho, nebo i vícero seskupení hudebníků z řad nadšených přívrženců novodobých rytmů bigbítu. V textech kapitol, mimo informace o jmenované skupině, či skupinách, se nabízí zmínky o více jak padesáti dalších, včetně pop-tanečních a swingových souborech, například kapelníků Erika Knirsche (*1928-2018), Mirko Foreta (*1922-1998), nebo Gustava Broma (*1921-1995) a ostatních. Jedna stať je věnována proslavenému Velkému sálu Stadionu, který byl v šedesátých letech hudebním, tedy i bigbítovým, zázemím toho nejkvalitnějšího, co Brno nabízelo z domácí i zahraniční scény svým hudbymilovným návštěvníkům.
BIG BEAT ŠEDESÁTÝCH LET V BRNĚ A JEHO OKOLÍ
Náplní publikace vznikající více jak dvacet let je zachycení a popis bigbítových šedesátých let v srdci Jihomoravského kraje v Brně a jeho blízkém okolí. V jednotlivých statích je vyjádřen pokus o záznam nejen dobové aktivity vesměs velmi mladých amatérských hudebníků propadlých novodobým rytmům populární hudby, ale i snaha popsat atmosféru doby. A to především té, která byla u nás, ve státě takzvaně za železnou oponou. Trendy padesátých a šedesátých let podstatně ovlivnily strukturu populární hudby na celém světě, tedy i u nás. Přispěly k tomu také bigbítové celky z Brna a jeho blízkosti. Je jich v této publikaci, rozdělené do tří dílů, zaznamenáno na stovku.
Na přelomu padesátých a šedesátých let minulého století začaly na naši hudební scénu pronikat progresivní hudební projevy. Byl jím především rokenrol. Ale hlavní vzestup spojený s hudební scénou, která začala určovat celkový životní postoj a styl mládeže, měl teprve přijít. V první polovině šedesátých let zasáhla celý civilizovaný svět hudební euforie všeobecně nazývaná, podle nejtypičtějších hudebních představitelů, beatlemanie. Hudební skupina z anglického města Liverpool The Beatles se stala vzorem pro mladé lidi téměř vlastně na celém světě. A to nejen hudbou, kterou tato skupina produkovala, ale i svými názory, které šířila. Ve čtyřiašedesátém a v pětašedesátém začalo vznikat v tehdejším Československu nejvíce bigbeatových skupin a to i v Brně. Byl to do té doby nevídaný rozmach. Vždyť někteří takoví zakládající členové si šli koupit elektrickou kytaru, aniž by do té doby drželi jakoukoli v ruce. Prostě zastrčili kabel od kytarových snímačů do gramofonového vstupu obyčejného domácího rozhlasového přijímače a začali se učit hrát přímo "s elektrikou". V Brně a jeho okolí působilo v šedesátých letech více než sto bigbeatových skupin. V repertoáru měly ponejvíc převzaté skladby slavných zahraničních skupin. O vlastní tvorbu nebyl moc velký zájem, protože zde sehrála svoji roli izolovanost našeho státu od "západu". Členové bigbeatových skupin i jejich příznivci si chtěli vytvořit takovou atmosféru, jakou si představovali, že je za našimi hranicemi. Proto nejraději kopírovali zahraniční vzory.

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT Rock

obal alba

Květy

Střela zastavená v jantaru
Dostupné varianty
CD 254 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Budoár staré dámy

Dobrou noc, světlo
Dostupné varianty
CD 254 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Prouza

V tichosti
Dostupné varianty
CD 254 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Frames a Glen Hansard

The Cost
Dostupné varianty
CD 383 Kč
obal alba

Okrej

Je to důvod
Dostupné varianty
CD 239 Kč
MP3 99 Kč
obal alba

Jarret

Jarret sobě
Dostupné varianty
CD 179 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno