Info: Koleda - Milan Tesař - Katolický týdeník

fotkaVánoční hudba s pokorou a nadhledem

K nejnebezpečnějším disciplínám v hudbě patří natáčení vánočních alb. Nesené noviny či tiché noci v nových a nových verzích i sladkobolné ploužáky o tom, jak se právě o Vánocích mají plnit sliby a jak nikdo nesmí zůstat sám, většinou dopadají katastrofálně nebo přinejlepším diskutabilně. Přesto se každý rok najde několik interpretů, kteří z boje předem téměř prohraného vyjdou vítězně a jejichž vánoční počiny si můžeme pod stromečkem pustit bez obav ze ztráty vkusu a zdravého rozumu.
Letos se ke mně dostala dvě velmi zajímavá vánoční alba. Ačkoli pocházejí z rozdílných prostředí, spojuje je lehce provokativní nádech a snaha pojmout tradici netradičně. Lépe se to povedlo moravskému bardovi Tomáši Kočkovi, který sice na obalu alba Koleda odkazuje k pohanským zvykům napříč Evropou („Koleda je starý zvyk. Jeho historie sahá až do předkřesťanských dob antického Říma…“), avšak nakonec zůstane věrný vkusným úpravám více či méně známých koled z Moravy. K předkřesťanské folklórní vrstvě sice odkazuje ve dvou vlastních skladbách, avšak motiv narození Spasitele na jeho výborně zaranžovaném albu výrazně převažuje nad reminiscencemi zimního slunovratu.
První vánoční deskou ve své dlouhé kariéře své fanoušky překvapil Bob Dylan, který k tradici přistoupil úplně jinak. Americký písničkář s židovskými kořeny, který v 70. let prožil intenzivní konverzi ke křesťanství, na svůj charitativní projekt Christmas In The Heart zařadil nejznámější americké vánoční písně. Popové šlágry o Santa Clausovi či o tom, jak budu o Vánocích doma, zde převažují nad duchovními písněmi typu Adeste fideles nebo O’ Little Town Of Bethlehem. Na Dylanově albu nechybí nic, co činí vánoční kýč kýčem. Muzikanti a spoře oděná dívka v santaclausovských kožíšcích na retro fotografiích na obalu, ženské sbory, sladký hudební doprovod… To vše zde je a to vše Dylanova nenapodobitelná interpretace povyšuje na umění či alespoň na téma k diskusi.
A tak zatímco Tomáš Kočko přistoupil ke křesťanským Vánocům a jejich moravskému folklórnímu ztvárnění s pokorou (přestože v roli hudebního archeologa poukazuje i na přesahy ke starším kulturním vrstvám), Dylan se s nadhledem trefuje do Vánoc amerických, komerčních. Obojí se povedlo.

Milan Tesař



Vánoční hudba s pokorou a nadhledem (Hudební okénko Milana Tesaře), Katolický týdeník, 8.–14. 12. 2009, roč. 20, č. 50, s. 8.




Další zprávy

O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno