obal alba

Fajne-Mjesto

Souček René

Vlastní náklad / 2013
Žánry: folk
RS001
CD 237 Kč
MP3bitrate 256-320 kbps 99 Kč
FLACbezztrátová komprimace, MP3 přibaleny zdarma 149 Kč

O ALBU

Písničkář z Frýdku- Místku, zpívající vlakvedoucí, hraje vlastní tvorbu na kytaru a poslední dva roky brilantně i na ukulele, které mu učarovalo. Jeho vypointované texty jsou jakoby ze života s prvky autobiografičnosti. Na kolik, autor nechce vyzradit. Jak sám říká tvoří písničky dle momentálního rozpoložení. Někdy je prý položen více a někdy méně. Jejich pointa baví ve veselé poloze publikum, ale v pomalých a dumavých písních dokáže výrazně zasáhnout i srdeční oblast. Natáčelo se u Davida Stypky ve studiu. Na CD  uslyšíme i muzikanty Petra „Pinyho“ Pinkase na kontrabas a Davida na elektrickou kytaru. Jinak je to ale čistě akustická záležitost, tak jak ji známe z koncertů. Nosná píseň „Fajné-Mjesto“ byla natočená již dříve pro sampler Sweetsenfestu s mnohými muzikanty z Frýdku-Místku. Role vydavatele se ujal Petr Korč z Domu pod svícnem a deska vyšla pod hlavičkou Sweetsen Records.

Písně:

 Milénium
 Vous cherchez moi, et je suis ici
 Zvonek
 Běta
 Vodopád
 Známý
 Generační
 Tonic
 Negativ
 Blues I
 Tobě
 Místek reggae
 Sousedka
 Fajne-Mjesto

René Souček: Fajne-Mjesto

Moralizování za každou cenu i velmi zajímavé textové detaily najdeme na albu frýdecko-místeckého písničkáře Reného Součka. Přes řadu výhrad převažují pozitivní pocity. Hledejte s námi odpověď na otázku, čím je René Souček výjimečný, v čem je jeho síla.


Dva póly tvorby frýdecko-místeckého písničkáře představují například písně Negativ a Místek reggae. Zatímco v první se nostalgicky vzpomíná „Za těch pár let se změnilo všechno, / kde kdo zestárnul, v rádiu hrajou jen techno“, druhá břitce klouže na pomezí mezi satirou a slaboduchým popěvkem: „Ententýky dva jointíky / lítáme jak vrtulníky.“ Obě polohy, vážnou i legrační, měli nebo mají v repertoáru i zasloužilejší bardové zpívající s podobným přízvukem – Jaromír Nohavica, Pavel Dobeš nebo nedávno zesnulý Pepa Streichla. Nechci přímo srovnávat, ale s každým z nich má René Souček něco málo společného. Za to, že mi jeho písně nejvíce – ale opravdu jde o přirovnání velmi, velmi přibližné – připomínají bluesmana Pepu, nemůže pouze forma písní Blues I a Tonic, ale především zacházení s jazykem. Souček dokáže být něžný a lyrický, umí být posmutnělý, ale samotného jej možná nejvíce baví svižnější popěvky. V nich se pokouší o humor a nesnaží se přitom být intelektuální za každou cenu. A vůbec si nedělá starosti s takovými detaily, jako je délka verše nebo originalita rýmů.

Zlatým hřebem Reného alba Fajne-Mjesto má být titulní píseň, zařazená v závěru alba. Ano, Fajne-Mjesto je líbivá a především chytlavá hitovka. Jenže podobně jako v ústředním sloganu slyšíme místo rýmu pouhou asonanci (best of/mjesto) a podobně jako je v bookletu v posledním verši překlep („z Dílií“ místo „z Dillí“), najdeme drobné nedotaženosti v této písni i na celém albu. Travička, o které se zpívá v první sloce Fajneho-Mjesta, až příliš připomíná už zmíněné „dva jointíky“ v Místek reggae. Když pak v obou písních zazní reggae, nejen jako rytmus, ale přímo označení tohoto žánru, verdikt je jasný: na albu měla zůstat pouze jedna z těchto skladeb. Jinak jde totiž o „opakovaný vtip“. A tráva do třetice – v písni Generační se objevují verše „Jejich názor postrádá pointu / Potáhni si z jointu, a budeš mezi svými“, a také slovní spojení „s úsměvy konopnými“. K tomu přidejme píseň o tlusté Bětě s „neotřelým“ rýmem ping-pong/King-kong a pavlačovou satiru Sousedka, případně několik nepovedených slovních spojení v dalších písních („V době digitálních počítačů“ – jaké jiné by počítače měly být?). Jinými slovy: Kdybych si náhodně z alba Fajne-Mjesto poslechl právě tyto písně a dál nepokračoval, mávnu nad René Součkem rukou jako nad písničkářem sice snaživým, ale nehodným zvýšené pozornost.
 
Přes vše, co jsem uvedl výše, však považuji Reného za výrazný objev a příjemné překvapení. Minimálně polovina jeho písní totiž stojí za opakovaný a především velmi pozorný poslech. I ten Zvonek, navzdory „digitálním počítačům“, má zajímavý nápad. Především se však Renému daří závažnější písně typu úvodního Milénia nebo Negativu. V obou sice písničkář moralizuje, ale tak, že se mu – na rozdíl od Generační – daří zdařile balancovat nad propastí laciné morality. Velmi se mi například líbí tato sloka z Milénia: „Vidím, že všechno zlo z života nevymýtím / Někdo mi hodí lano a já ho nezachytím / Ženu se rovnou, přes trní přes bodláčí, / jsem kohout větrný, co se už neotáčí.“ Podobně v písni Negativ vyvažuje výše uvedené moralizující verše („Za těch pár let se změnilo všechno…“) další sloka: „Přítomnosti vidím spíše na negativ / a každý koho znám se jinak vybarvil.“ Úplně jiného charakteru je mikropříběh Vous cherchez moi et je suis ici s několika velmi zajímavými momenty. Patří mezi ně přirovnání cesty vlakem k „malé apokalypse“ („i my jsme její účastníci“) nebo jen tak mimochodem vyřčené další moudro: „Ptá se mě, proč si lidi ubližují, na to já neznám odpovědi“. Možná právě tady se skrývá odpověď na otázku jménem René Souček. I když se písničkář snaží dostat obecně platné výroky do většiny svých písní, daří se mu to právě tam, kde je propojí či protne s neotřelým obratem či obrazem nebo ještě lépe s konkrétním, zdánlivě všedním příběhem. S příběhem, který se nepitvoří (Běta je skutečně jen legrácka na jeden poslech, podobně jako měl výtečný básník Karel Kryl svou Bělu), ale do něhož se vejde jak apokalypsa rýmovaná s chipsy, tak povzdech nad tím, „proč si lidi ubližují“.

Je mi jasné, že díky písni Fajne-Mjesto si může René Souček u svých spoluobčanů vydobýt kultovní status. A že spousta bodrých sousedů a sousedek se bude na koncertech smát při Místek reggae a při Sousedce. Já mu však víc věřím, když snídá antidepresiva (píseň Vodopád) nebo když sází na přátelství a taky na důvěru, ale „sázenka propadla, skončila v kontejneru“ (Milénium). Nechci tím z Reného uměle děla písničkáře dumek a depresí. Ale i od Kryla, Nohavici (a troufnu si tvrdit, že i od Dobeše) se jako nadčasové taky jeví právě ty nejvážnější písně.

Vydavatel: Pod Svícnem/Sweetsen Records
Rok vydání: 2013
Žánr: folk
Celkový čas: 52:15

Milan Tesař
http://hudba.proglas.cz/detail-clanku/rene-soucek-fajne-mjesto-recenze-cd.html

 


SKLADBY

ukázka název stáhnout cena zdarma

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT Folk

obal alba

Tara Fuki

Auris
Dostupné varianty
CD 299 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Vladimír Václavek a Iva Bittová

Bílé inferno
Dostupné varianty
CD 449 Kč
MP3 149 Kč
LP 695 Kč
FLAC+mp3 199 Kč
WAV+mp3 249 Kč
obal alba

Jiří Pavlica a Hradišťan

Live & Co se nevešlo (2CD)
Dostupné varianty
CD 339 Kč
MP3 149 Kč
FLAC+mp3 199 Kč
obal alba

Zuzana Novak

Home Brewed Mbira
Dostupné varianty
CD 239 Kč
MP3 99 Kč
obal alba

Bran

An delienn
Dostupné varianty
CD 254 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Big Blue Ball

Big Blue Ball
Dostupné varianty
CD 379 Kč
O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno