obal alba

Big Blue Ball

Big Blue Ball

Real World Records / 2008
Žánry: folk, ethno, funk, pop, world music
CDRW150
CD 379 Kč

O ALBU

Indies Scope přináší na český a slovenský trh nahrávku ze slavného labelu Real Worlds Records.
Nahrávání dlouho očekávaného alba Big Blue Ball probíhalo na legendárních Recording Week´s setkáních Petera Gabriela v jeho Real World Studios. Když se mluví o dlouho očekávaném albu, tak tentokrát je to opravdu dlouho očekávané, počátek natáčení se datuje v roce 1991. Album Big Blue Ball (dále již jen BBB) produkovali Peter Gabriel, Karl Wallinger (of World Party, Waterboys) a Stephen Hague (Pet Shop Boys, OMD). V 11 skladbách je možné slyšet hvězdné muzikanty a zpěváky, jako je Peter Gabriel, Karl Wallinger, Sinead O’Connor, Natacha Atlas, Iarla Ó Lionáird a James McNally (oba z Afro Celt Sound System), Papa Wemba, Justin Adams, Jah Wobble, Billy Cobham, gospelové seskupení the Holmes Brothers, vynikající flamencový kytarista Juan Canizares, japonský percussionista Joji Hirota, a mnoho dalších...celkem 75 umělců z více než 20 zemí.

O albu se spekulovalo mezi fanoušky dlouhou dobu, neustále se hovořilo o zastavení projektu, o ukončení prací či o datu vydaní, které bylo vždy neoficiálně už potvrzeno, aby vzápětí bylo oficiálně odsunuto. Velkým překvapením také bylo, že album nenese v názvu jméno Petera Gabriela. Byl to složitý a pořádně dlouhý příběh jednoho alba.

Organizátoři a kurátoři celého projektu byli od počátku Peter Gabriel a Karl Wallinger. Peter Gabriel vzpomíná “The Big Blue Ball bylo pracovní jméno projektu, které jsme mu dali hned v počátku. Řekli jsme si, že tento projekt by měl obsahovat elementy z celého světa. Název jsme zvolili při poslechu jednoho astronauta, který popisoval své zážitky při sledování zeměkoule z vesmíru. Veškeré další rozdělování projektu na jednotlivé části či jiné názvy nám pak přišlo legrační a nepatřičné. Tenhle projekt nám dával smysl jako celek, stejně tak jako je planeta je jeden celek.“

Na BBB se s přestávkami pracovalo 18 let a základem se stali nahrávací dny v letních měsících v letech 1991, 1992 a 1995. Pozvání Petera Gabriela přijala řada muzikantů a v nahrávacích místnostech vznikali neobyčejné setkání. O unikátním duchu a neopakovatelné atmosféře při nahrávání koluje mnoho historek a právě atmosféra vzniku něčeho výsostného provází celý projekt. Kromě výše zmiňovaných umělců zde byla celá řada slavných muzikantů a celebrit, které nakonec na albu nenajdete Van Morrison (zpívající Sam Cooke’s That’s Where It’s At společně The Holmes Brothers), neuvěřitelní hráči na balalajku Terem Quartet (udajně členi jedné posádky v tanku). Joe Strummer’s který se usídlil ve vstupní hale, kde si udělal improvizované nahrávací stanoviště s mnoha závěsy, svíčkami a 4stopým nahrávacím zařízením. Ve studiu se v těchto dnech objevili i takové celebrity jako Johnny Depp, Iggy Pop či Kate Moss.

Vzniklo obrovské množství materiálu natočeného na pásy zvukovým mistrem Richardem Chappellem. Které bylo nutné utřídit, zpracovat a dát mu výsledný tvar. Přesto, si říkáte, proč to trvalo osmnáct let?
Už v roce 1995 právě Karl Wallinger věděl, že dokončení projektu nebude vůbec jednoduché. „Měli jsme spoustu opravdu dobrých nahrávek a stop a všechny jsme chtěli výužít v našem projektu. Ale nevěděli jsme, jak to dát dohromady.“ A Richard Chappell potvrzuje, že při posledním nahrávání v roce 1995 „se nahrávalo téměř vše, včetně pokládání prkýnka na toaletě, dokud jsme nezaplnili všechny nahrávací pasy, které jsme měli a dokud bylo místo na policích pro nahrávky.“ Po tomto posledním nahrávání, přišel Stephen Hague a pečlivou prací vše setřídil a zpracoval všechen ten „nepořádek“. Toto třídění a zpracování těchto syrových a hlasitostně naprosto nesourodých materiálů navíc provázela digitalizace a to s maximální pečí. Výsledkem bylo, že až v roce 2007 mohl být požádán o finální mix Tchad Blake (Peter Gabriel, Tom Waits, American Music Club ad.)

Samozřejmě, ještě před finálním mixem, se ukázalo, že takové množství hudebního materiálu musí dostat nějaký tvar a po pečlivém zvažování se rýsovalo celkem 16 až 17 skladeb. Nakonec na albu BBB našlo místo 11 skladeb v celkové délce přes 59 minut. A konečně tak po všech těch nekonečných dokončovacích pracích od posledního nahrávání mohl letos při vydání BBB prohlásit Peter Gabriel:

 "It’s a fine wine ready to be drunk. It was the most fun music making I’ve ever had. I’d love to do it again."


SKLADBY

ukázka název zdarma

MOHLO BY VÁS ZAJÍMAT Folk | Ethno | Funk | Pop | World music

obal alba

Čankišou

Lé La
Dostupné varianty
CD 254 Kč
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Tara Fuki

Auris
Dostupné varianty
MP3 99 Kč
FLAC+mp3 149 Kč
obal alba

Jiří Pavlica a Hradišťan

Live & Co se nevešlo (2CD)
Dostupné varianty
CD 339 Kč
MP3 149 Kč
FLAC+mp3 199 Kč
obal alba

Zuzana Novak

Home Brewed Mbira
Dostupné varianty
CD 48 Kč
MP3 99 Kč
obal alba

Big Blue Ball

Big Blue Ball
Dostupné varianty
CD 379 Kč
O NÁKUPU
© Indies Scope

IČ 105 34 181     /     Dolní Loučky 191     /     594 55  Dolní Loučky u Brna

příměstský tábor Brno