Příběh Sierra Leone´s Refugee All Stars dokládá, jak marné je v Africe cokoliv od sebe oddělovat: mírotvorné rastafariánské poselství je jeho součástí podobně jako písňové obrazy hrůz, ale ve finále všechno zní jako overtura do tanečního ráje. „Mám rád reggae protože si zachovalo úctu ke svým kořenům. Hýbe světem a staví se proti válce a násilí. U nás se odjakživa hraje baskeda, které kdyby slyšet Bob Marley musel by uznat, že má v rytmu k reggae dost blízko,“ tvrdí Reuben, autor převážně většiny repertoáru, takže je jasné, že přijdete-li k Refugee All Star z jakéhokoliv směru, uslyšíte reggae. Ke zmíněnému stylu se váže zajímavost: chcete-li v Sierra Leone někomu – třeba i šéfovi - sdělit, že se chová jako totální idiot, protože provádí voloviny, spustíte písně baskeda a dotyčný nesmí říct ani popel.
Vrátíme-li se na začátek, k informaci že Freetown založili převážně svobodní otroci z Jamajky, nemůže nás překvapit, že dvě nejpopulárnější hudební formy Sierra Leone v sobě nesou genetické kód z Karibiku: kytarový palm wine nebo také maringa stojí na trinidadském calypso a písně gumbo doprovázené bubny sanga přišly do Sierra Leone a Guinea-Bissau s Krio a jedná se vlastně o variaci zouku z Martiniku. Na jednolitosti reggae kvádru Refugee All Stars to sice neubere, nicméně pomůže odhalit původ jeho neodolatelnosti.
Až budete číst tyto řádky, bude na samém vrcholu evropského žebříčku world music jejich druhé album Rise & Shine. Nejde o předpověď, už tam trůní mnoho týdnů a rychlost, s jakou se tam dostalo pamatuje málokdo. Svět by se totiž musel pomátnout, kdyby na něco tak nekonečně přitažlivého, neúnavně optimistického a z celého srdce upřímného nezareagoval. Americký label Cumbancha Refugee All Stars zaplatil studio v New Orleans, kde se jich ujal producent Steve Berlin ze skupiny Los Lobos. Elektrické kytary, drnkací skříňky, klávesy a západoafrické bubny nastavil elitními jazzovými dechaři. V hutném, díky Berlinovi sofistikovaném reggae slyšíme také západoafrické rytmy, afrobeat a kytarový soukous.
„Mír se musí stát revolucí dneška,“ zpívá Reuben ve skladbě Jah Mercy, jinak svéráznému, naprosto kouzelnému, vysvětlení konce otroctví: Jah přišel za bílými obchodníky v New Orleans a požádal je, ať propustí všechny otroky domů do Afriky a oni ho poslechli. A tak vznikl Freetown a zbytek už znáte.
A nezapomeňte, heslo Sierra Leone´s Refugee Ali Stars zní: vstávejte a tančete!
Jiří Moravčík