Přítel člověka - music:pioneer - www.music-pioneer.net

Přítel člověka
CD limit. ed. 339 Kč

Traband – Přítel člověka (2007 / CD / Indies Scope / folk, alternative, pop)

Odevšad jsme slýchali: „Traband budou na nové desce opravdu noví“. Jenže podobnou verbální propagandou nás masírovala nejedna kapela, která vzápětí vydala zcela předpokládaný materiál a o žádné novotě tak nemohlo být ani řeči. Ne tak česká alternativní hvězdička Traband! Ze sestavy zbyla přesná polovina, ale hudbě naopak dorostl nový pár křídel. Nikdy jsem si nepotrpěl na divoké „dechno“, kterým nás kapela krmila na předchozích deskách, ale to, co jsem slyšel na desce „Přítel člověka“, mě přinutilo přisednout si, nastartovat a vyrazit na výlet Trabandem...

Zaskočila mě velice čistá produkce, hladká tvář desky i její moderní zvuk. Dechových nástrojů znatelně ubylo a do popředí se místo nich proplížilo harmonium a nezřídka též blýskavé střípky průzračných samplů. Celá kapela výrazně zpomalila svůj úprk, přibrzdila kroky a získala tak potřebný nadhled a čas pro zamyšlení. Výsledkem je nečekaně ladná hudební mozaika, pojímající vše od obligátních lidových zákoutí, přes intimní alternativní pokusy až po drzé, ale absolutně trefné odbočky k hip-hopu. Pokud by měl někdo obavu, že se mu z takové kombinace zatočí hlava, nebo ho rozbolí zuby, ať si je dá klidně na noc do kelímku. U desky „Přítel člověka“ však něco podobného určitě nehrozí. Traband nenapsali desku, která roztančí kluby, ale namíchali dostatečně jemný koktejl, jehož sametový dotek pohladí mnohé ucho a přilepí úsměv a nejeden smutný obličej.

Z velké výšky se teď sneseme těsně nad zem, abychom mohli pozorovat alespoň ty nejvýraznější motivy, kterými tato deska obohacuje českou alternativní scénu. Základním kamenem zdá se být tradiční foukací hitovka „Partyzán“, ale něco na ní neštymuje. Je nečekaně zabrzděná a s nápadně sklopenou hlavou odkrajuje tenké pásky z negativně vyhlížejícího pochodu. Ale ono to funguje! Funguje! A jak! Mluvené slovo je najednou nejenergičtějším prvkem hudby Traband a „nezávazný“ rap vytyčuje úplně novou tvář kapely. Ostatní skladby už ale „staré Trabandy“ nepřipomínají téměř vůbec. Stále znovu mě udivuje jemnost kompozic, přirozenost plastikových samplů a nenuceně plynoucí hudební proud. Jako třeba ve skladbě „Ve stejném okamžiku“. Absolutorium za práci textařskou si naopak zaslouží trojka „Dej mi, Bože, dobrou ženu“. Vzduchem opět poletuje lehký otisk elektronického rytmu, ale především melancholie harmonia a geniální text: „Dej mi Bože dobrou ženu, já budu její pán, hrad, muž stroj .... a ona moje žena, duše, píseň, kost.“ A všechno kolem zvoní, cinká a chutná jako šlehaná smetana.

Tajemnou alternativu přivádí zpět na scénu silná balada „Adam a Luna“. Skoro se mi z ní zastavuje dech, tak je napínavá a naléhavá. O prozáření scény se však vzápětí stará srdečná skladba „Milovaný syn“. Její text, roubovaný na opět hladké kompozice harmonia a trumpety, nelze nazvat jinak, než „vřelý“. Z nepochopených pokusů o alternativní zvuk musím jmenovat především skladbu „Havrani“. Je tu, ale jakoby ani nebyla. V rozpacích jsem také u skladby „Doma nejlíp“ – těsné sousedství šíleného valčíku a vyloženě elektronického beatu nemůžu a nemůžu rozdýchat. Něčím je tahle podivnost zajímavá, ale vždycky mě vyvede z mírového stavu, který jinak deska vyvolává. Že by notně pokroucený odkaz na desky minulé? Ať tak či tak, pouze o několik okamžiků později naplní pokoj hitovka číslo jedna. „Tichý muž“ si opět výrazně pomáhá elektronickou rytmikou, ale ten největší šok má teprve přijít. Skratchování, hutný rap a úplně ujeté trumpety - skoro bych přísahal na spolupráci s Gipsy.cz!!! Strhující rytmika a hezky nakopávající text zvedají ze židlí všechny kynoucí zadky. On ještě někdo sedí? Sotva!

Před několika dny udělený Anděl za nejlepší folk je tedy ve správných rukou. Pro někoho možná moc inovativní, málo tradiční, ale podle mě spíše na svém prozatímním vrcholu. Deska, která občas roztančí, rozpláče i přinutí zamyslet se je podle mě nejlepším adeptem na podobnou cenu. Aktuální Traband se skvěle poslouchají, přitom stále inspirují a elektrizují. Pro mě tedy rozhodně krok správným směrem. Když připočtu čistý zvuk - pouze trochu utlumený na výškách – vychází mi opravdu hodnotný mix, do kterého se vyplatí investovat. Tečka.

music:pioneer

×