Poplor - Jan Willem Broek - (Netherlands)

Tomáš Kočko & Orchestr

Poplór
CD 179 Kč

Tomáš Kocko & Orchestr - Poplór

[cd, Indies Scope/Xangó Music]

Zanger/gitarist Tomáš Kocko is ook zo’n muzikant die de Tsjechische muziek en in het bijzonder de folk glans geeft met zijn Orchestr. Dat laat hij in verschillende samenstellingen en met verschillende benaderingen al op 4 eerdere albums horen. Voor zijn vijfde cd Poplór heeft hij gekozen voor een muzikale reis langs verschillende landen. De songs dragen de titels van de landen of gebieden waaruit de muziek afkomstig is en dat zijn onder andere Tsjechië, Moravië, Servië, Polen, Silezië en Rusland. De folk die hij maakt is redelijk met elkaar verwant, want het gaat meestal om aangrenzende, Slavische gebieden. Toch is er wel een duidelijk verschil van de begin- en eindroute, van West naar Oost bekeken. Namelijk het opzwepende Balkan-geluid van Servië tot het droefgeestige geluid uit Rusland. Overigens is geen van de liedjes echt vrolijk te noemen. Tomáš gaat op zoek naar een combinatie van oude en nieuwe folk, waarbij de laatste in dit geval aan de pop en rock grenst. De diverse gasten zorgen daarbij voor onder meer elektrische gitaren, altviool, contrabas, hakkebord, djembe en andere percussie-instrumenten. Dat alles wordt nog eens aangevuld met diverse zangeressen die werkelijk de muziek op magistrale wijze naar een grote hoogte zingen. Een nummer als “Pohanská”, waarbij de zang van Tomáš en de folkmuziek op melancholische wijze evolueert in een met altviool gelardeerd heftig gitaar-folkstuk met schitterende vrouwenzang staat garant voor bergen kippenvel. En zo staan er meer weergaloze stukken op die je naar adem doen happen. Het tijdloze, unieke geheel dat hier gepresenteerd wordt is om heel lang van te genieten!

Jan Willem Broek

×