Omalovánky - Miloš Keller - ifolk.cz

Koňaboj

Omalovánky

Jak to, že mě to nerozčiluje tak, jak jsem čekal?

Otázka uvedená v titulku byl základní a první dojem po jemném oťukání nového CD Koňaboje Omalovánky. Ani po prvním poslechu se nedostavilo rozhořčení, se kterým obvykle odhazuji do dáli disky parodující lidovou hudbu. I zaposlouchal jsem se pozorněji a rozhodl se o svoje dojmy se čtenáři podělit a... CD doporučit k poslechu.

Koňaboj na svém CD Omalovánky přináší celkem 14 písní a nějaké ty bonusy - dechovou verzi jedné písně a karaoke verze několika dalších. Těch základních 14 písní je ryze lidových, ovšem skupina se přiznává i v tomto případě k hudebním úpravám a tvorbě aranží. Co je ale nejpodstatnější rozdíl od minulosti, to je nutnost konstatování, že míra aranží je velmi citlivá (míru hudebních úprav jsem nezkoumal), a názor, že aranžéři D. Řehák a M. a J. Šánovi aranžovali s cílem písni sloužit, a nikoliv zviditelnit svou fantazii a zručnost, by obstál. Snad jedině v písni Trenčanskú pažicú trochu příliš modernizovali a baskytara vyniká více, než je zdrávo, ale úmysl byl zřejmě posunout píseň spíše směrem k sdílnosti rozhlasové, což na škodu není. Pokud bych měl přirovnat ke svému oblíbenému Fleretu, tak asi právě zde. Celkově ale převažuje zvuk pro lidové písně "přirozených" nástrojů nad nemnoha modernizačními nástrojovými exhibicemi, což ponechává lidovým písním jejich průzračnost a posluchač se může soustředit na melodii i zvukomalebnost. Dokonce i "dechová verze" písně Ej, něchodce parobci je verzí spíše swingovou, což je to nejstravitelnější použití dechových nástrojů.

To, co ale eliminuje i další místy "tvrdší" zvuk kapely, je zejména zpěv Jiřky Šánové, ale i Milana Šány a Tomáše Bézy. Zejména zpěvačka přináší do písní onu křehkost, která je lidovým skladbám vlastní a která zpravidla jako první bere za své při necitlivých úpravách. Zde to zpěvačka (a zpěváci také) naprosto ustáli.

Booklet obsahuje texty, ze kterých je patrné, že lidová písnička je tématicky, výrazově i kvantitativně sevřená, přesto však dokáže vyjádřit celou škálu nálad. Kladem bookletu je i vysvětlení dnes už zcela neznámých slov v písních. Písničky jsou z východní Moravy s přesahy do západního Slovenska a také z východního Slovenska a Rusínska. Trošku uměle je v průvodním slově k CD našroubován na lidovou píseň z těchto končin vztah k Malému princi (proč ne třeba k Harrymu P.?), ale nakonec - umělá mnohoznačnost Malého prince a přirozená obecnost lidových písní se dají i takto ohnout.

Chtělo by se mi věřit, že deska je předzvěstí zmoudření retrofolklorizačních uskupení. A mně se také zmenšil prostor, kdy jsem si na festivalech chodil pro párek, protože až na Koňaboj narazím živě, tak si poslechnu, zdali i na pódiu jsou tak decentní jako na CD. A vy udělejte totéž.

Koňaboj: Omalovánky, Indies 2006, 50:20 *******

×