Freak show - Antonín Kocábek - tyden.cz

Fru Fru

Freak Show

Třebíčská parta své už čtvrté album představila ve velkém stylu, nápaditým a vtipným klipem, plným mediálně populárních tváří.  Daří se jí zde navázat na lehkost a prvotní dojem nezávaznosti, pocit, že vlastně o nic nejde, známý už z předchozí nahrávky Až přiletí tučňák.  Zároveň jde tentokrát ještě dál vývoj Fru Fru směrem od progresivnějších hudebních výbojů, patrných na raných nahrávkách, od využití elektroniky směrem k tradičním nástrojům, přirozenému zvuku i postupům. Spíš než odlišností od ostatních je tak album opět zajímavé muzikantstvím a vyzrálou souhrou.
Znovu tak jde o zdánlivě obyčejné písničky, které spíš než k alternativním experimentům odkazují k artrockové aranžérské vypiplanosti, instrumentálně bohaté, s funkujícími rytmy, jazzovými náladami a často výraznou atmosférou. Nebrání se ani výrazným melodiím - třeba Kdo jsem já se pohybuje až v popové rovině a nechuť se nechat svazovat žánry ještě více reflektuje následující Realita - příznačně s výrazným pohostinským vkladem Lenky Dusilové. Nic proti, ale klidnější pojetí, umírněné v základu a postupně gradující - tak jak ho kapela předvádí v písni Válka, je nejen přirozenější, ale i díky přítomnosti originality výraznější.
Co se naopak oproti minulosti nemění, je suverénní pěvecký projev Václava Bartoše. Je jistý, nedá se splést a dost často je tím prvkem, který žánrovému pelmelu dává jasnou korunu.  Navíc nechává vyniknout poetickým a s hudbou výtečně ladícím textům.  Vedle frontmana jsou opět především od Kryštofa Ewančeho, a zdá se, že při  svém vývoji se s jeho poetikou kapela vyloženě potkala.
Je otázkou, zda minule nasměrovaná a tentokrát dotažená proměna původně alternativní kapely v optimistickou, žánry neřešící partu, dokáže Fru Fru přivést nové publikum, věkově mladší než jsou sami členové. Ale i kdyby ne, pak pocit, že zas jde jednou o album, které vzniklo z radosti a vnitřní potřeby, a nikoli z urputné snahy o cokoli, navíc v kombinaci s pestrostí, dělá z Freak show desku, která sice není pro každého, ale zároveň se netřeba obávat, že by si své věrné nenašla.

×