CD5 - Čas adventu a Vánoc - Jiří Karban - www.kultura21.cz

Antologie moravské lidové hudby

Antologie CD 5 - Čas adventu a Vánoc
CD 224 Kč

Radostná moravská inspirace pro adventní dny
Být ředitelem hypermarketu na kraji města, pouštěl bych teď zákazníkům písně z edice Antologie moravské lidové hudby, jejíž pátý díl vychází s podtitulem Čas adventu a Vánoc. Celkem dvaatřicet skladeb na jednom jediném disku může zapůsobit jako lék pro zmatené duše bloudící mezi pokušitelskými regály.

Zatímco předchozí čtyři díly Antologie moravské lidové hudby se věnují regionům, pátý díl je tematicky zacílen k adventnímu období a vanočním svátkům. Jednotlivé skladby interpretované různými soubory jsou rozděleny do čtyř přehledných bloků: I. Panenka Maria po světě chodila, II. Chvála na nebi Bohu, pokoj nám na zemi, III. Přiběžali za salaša pastýřé, IV. Koleda nám nastala.

První, co vás na tomto vydavatelském počinu zaujme, je rozsáhlý dvojjazyčný booklet čítající šestatřicet(!) stránek. Nepříliš zasvěcený posluchač má tedy před poslechem (či v jeho průběhu) možnost nasát informace, které souvisí s genezí vánoční hudby na území Čech a Moravy.

Dočtete se například, že při koledování se odedávna zpívaly jak písně liturgické, tak lidové popěvky i vážné písně inspirované náboženskou obřadností. Je zde citována také skladatelka a muzikoložka Jitka Snížková, která ve svém obsáhlém pojednání konstatuje, že „ve vánočních zpěvech (období gotiky) se stýká okruh hudby sakrální s okruhem blíže neznámé (neboť nezapsané hudby) profánní…“ Odbornice si dále všímá, že duchovnímu naladění gotického člověka odpovídá adventní písní ztvárněné pokorné očekávání příchodu Mesiáše, zatímco senzitivní barokní člověk „byl zaměřen citově, k samotnému faktu jesliček“ a následující kantorská muzika českého klasicismu „nezapře prvky lidového realismu a dotýká se všedních starostí kolem narození děťátka“.

V obsáhlém bookletu najdete také poznámky a glosy k výběru vánočních písní. Kupříkladu skladby prvního ze čtyř zmíněných bloků jsou svázány s mariánskou tématikou, tedy i s výrazem úcty k ženě - nositelce života. Jednou z nejznámějších mariánských adventních, respektive vánočních legend je píseň Byla cesta, byla ušlapaná. Ve výběru je zastoupena ve třech verzích. Různá pojetí nabízejí soubory Hradišťan, Strážnická cimbálová muzika Danaj a Sboreček žen z Lipova doprovázen Horňáckou cimbálovou muzikou.

Druhý blok výběru obsahuje písně a koledy zvěstující narození Krista – příchod Spasitele. Jak je možné zazpívat bez jakéhokoliv hudebního doprovodu, předvádí svým bezkonkurenčním chvalozpěvem Dušan Holý ve skladbě Kristus, Syn Boží – Radostná novina, poslyštež ji. Tak se prý dodnes zpívá třeba v Javorníku. Třetí část výběru pro změnu mapuje fragmenty pastorel a písně s pastýřskou tematikou. Pastýři jsou totiž symbolickými nositeli poselství o Božím narození. Za jedinečnou lze považovat vánoční modlitbu Milý Bože, kterou na Vsetínsku objevil a zapsal skladatel a sběratel Jan Seidel. Tato vpravdě vánoční píseň obsahuje bolest, osamělost, trápení, ale i naději v úplném odevzdání se do vůle Boží a vyhlídku na život věčný.

antologie moravske lidove hudby

Závěrečný blok tohoto alba přináší písně koledníků z celé Moravy. Koledou se odedávna rozuměla obřadní píseň (původně zaklínadlo), která měla mít magickou moc po celý nadcházející rok: pro hospodářství přání hojnosti sklizně, pro zvířata i lidi přání zdraví, síly a požehnání pro veškerou důležitou činnost. Koleda je tedy jakousi magickou praktikou. Pokud jste si až doteď mysleli, že koledování o Vánocích bylo jen výsadou mužské chasy, tak po poslechu některých písní v podání ženských sborů budete muset změnit názor. Pro odbourání předsudků lze doporučit skladby Vánoce sa přiblížily, Hopsa chasa vzhůru nebo Zvečera usíná valašská dědina.

Výběrové album adventních a vánočních písní může udělat radost nejen těm z vás, kteří se v těchto dnech chtějí programově vyhnout nevkusu, ale zcela jistě obohatí i posluchače, které zajímají především kořeny, tradice a souvislosti.

Hodnocení: 95 %
Jiří Karban

×