Divozemí - Honza Průša - musicserver.cz

Cirkus Cermaque a Cermaque

Divozemí
CD 299 Kč

Cirkus Cermaque přináší svou osobitou hudbou svěží a opravdový pohled na svět. Obohacuje své posluchače a pomáhá, "aby nám nezbyl ze sametu výprodej outfitu v outletu a dlouhý noci na netu. Abychom neměli ke čtení jen letáčky z Penny marketů. Nebo abychom neuvízli v životu jak v aspiku." A dělá to velmi dobře.

"Poběžím proti větru / a jako hltá se sníh / spolykám hrstě květů / ať mě máj zadusí! zpívá svým nezávislým, přidrzlým a nespoutaným projevem v úvodní skladbě "Čtvrtý máj" teplický básník a písničkář Jakub Čermák a vy hned běžíte s ním. Cirkus Cermaque a zvlášť Čermák jako zpěvák dokáže rychle vtáhnout do děje, udělat si z posluchače svého kumpána a prožívat s ním jeho romantické příběhy a touhy.
"Divozemí" je už čtvrté Čermákovo album, které v posledních čtyřech letech složil. Je to ale první nahrávka kapely, která se kolem něj v Brně vytvořila. Písničky jsou tedy dostatečně odzkoušené, mají svůj tvar z koncertů, sedly si. A výsledkem je velmi naléhavá zpověď básníka, jehož charisma a svobodný projev ostatní muzikanti z kapely intuitivně a přirozeně svými nástroji podporují.

Jakub Čermák představuje Cirkus Cermaque

V Cirkusu se sešly dost rozdílné a výrazné osobnosti, a každý tak do tvořivého procesu přispívá po svém. Třeba klávesistka Rybička je skvělý systematik a její nastokrát přeškrtávané poznámky udržují jakžtakž nějakou kontinuitu a paměť jednotlivých písní a jejich verzí. Kaia Mach (klarinet, pikola, kytara) je živel, který nachystanou melodií většinou zapomene nebo zahodí a přijde se svou vlastní, poloimprovizovanou a začasto ještě lepší verzí. Ivan Paisrt (basa, kontrabas) je obrovský hudební talent z Vansdorfu, který (bohužel pro nás) jednou nohou žije v Německu, tedy dost daleko na to, aby s náma moh' zkoušet a pravidelnějš koncertovat, ale basové linky a melodie, které na "Divozemí" víceméně z fleku vymyslel, otevírají album ještě do úplně jiných, bohatších krajin a úrovní.

Cirkus Cermaque jakoby nebyli dnešní, působí jak kočovníci z minulého, možná předminulého století, díky poetice svých textů, romantice a odhodlanosti, která se v jejich písních zrcadlí. Zároveň i díky nástrojovému obsazení a také náladě, co z jejich hudby tryská a celým dlouhým (skoro sedmdesátiminutovým) albem nás provází. Muzikanti ale také působí, jako by byli befulci českých písničkářů. A v první linii, bez taktizování a napřímo pro ně připravovali a vybojovávali půdu pro jejich následující tvorbu. To vše zeměpisně někdy mezi Ruskem a Francií, s kombinací vášně obou těchto národů.

"Divozemí" je vskutku vydařeným albem s ohromnou duší. Duší, která tolik chybí třeba deskám kapely Zrní. A díky své emociální rovině téměř funguje na své celé rozsáhlé ploše. Kdyby se však skupina dokázala probrat svou tvorbou a vybrat písně tak, abychom se dostali na rozsah klasického vinylu, byla by tu před námi deska ještě o poznání silnější. Takto bohužel i nehraná nespoutanost občas působí trochu znaveně.

7/10

Honza Průša

×