Říkadla a křikadla - Kareĺ Souček - Golias.cz

Karolína Kamberská

Říkadla a křikadla
CD 179 Kč

Po přátelském rozchodu Sester Steinových vydala jedna z nich, skladatelka, textařka a zpívající kytaristka Karolína Kamberská velice kvalitní a úspěšné album pro dospělé Hořkosladce. Novou desku Říkadla a křikadla sice adresuje jinému publiku, ale její rukopis je i v ní dobře rozpoznatelný.
Melodická nápaditost, cit pro budování písničky, rytmická hravost, střídání nálad, schopnost navodit silnou atmosféru, touha hrát si, svěží texty a celková přirozenost jejího projevu. To jsou atributy typické pro Karolínu a je úplně jedno, zda tvoří pro děti nebo dospělé. Jistě, že texty nebo nálady skladeb jsou odlišné, ale to podstatné zůstává.
Písničkářka nedělá z dětí hlupáky, a tak se nepitvoří, nešišlá, nepřehrává, nepodbízí se. Předkládá jim hravé a nápaditě zpracované příběhy o různých pohádkových postavičkách nebo zvířátkách, zahrnuje je skladatelskými, textovými i instrumentálními vtípky a před poučováním dává jednoznačně přednost zábavě.
Album otevírá roztomile strašidelné Strašidýlko plašidýlko, které střídá křehká oslava jara. Nakažlivě rozjuchanou Babuchu zdobí temperament, Víla topmodelka představuje melodickou lahůdku. V Tichošlápkovi se obejde i bez nástrojů, skladba Nepolapitelná je založena na zajímavém rytmu a kombinaci Karolínina jemného vokálu s drsným zpěvem Jana Ponocného.
   Ten je vedle Karolíny Kamberské druhou hlavní postavou desky. V jeho studiu nahrávka vznikla, postaral se o zvuk a mastering, doprovází ji na kytaru, baskytaru, klávesy či PET lahve a také v pěti písničkách zpívá. Především v Utíká mi míč dostal velký prostor a na jeho strašidelný zpěv děti dlouho nezapomenou. Na bicí a perkuse hraje David Landštof, v několika písních se punkově vyřádily Čilé papričky, sbor složený z Honzových a Karolíniných potomků.
 Instrumentální doprovod je tedy poměrně bohatý, ale písničkářka jej využívá jen střídmě. Všechny skladby jsou vystavěny na kytaře a ostatní nástroje je jen funkčně obohacují. Kromě kytary je tak dominantní zpěvaččin hlas, čistý a výrazný zároveň. V jemných skladbách umí pohladit, povzbudit, v temperamentních se dokáže náležitě odvázat a zaburácet. Náramně si užije třeba rozverné písničky Až já budu velká nebo V obilí.
  V textech se Karolína naladila na fantazii vymoženostmi ještě nezkažených dětí. Prokazuje cit pro různé druhy humoru (včetně sebeironie) i malebnou češtinu, dokáže skladbu vypointovat, shodit do absurdna, hledá originální a nečekaná slovní spojení, ale zároveň dokáže poeticky zachytit přírodu a děje v ní. A také propojit pohádkový svět s dnešní moderní realitou. Nová deska baví autorku, děti i dospělé, což nebývá tak časté.

Hodnocení: 4 hvězdičky – křikadla bez omezení

×