Nebeské varhany
O ALBU
Nahrál Jaroslav Kořán v šumavském ateriéru v Mačicích, v létě 1995, na čtyřstopý rekordér, mixoval na DAT, mastroval v počítači. Orloj snivců – „hodinový hudební stroj“ vznikl v době „technického středověku“, jak nazývají někteří snivci naši současnost, a odbíjí čas často jí navzdory. Proto i nejpříhodnější dobou hraní na tento nástroj a důležitým časem snivců vůbec je bezesporu západ slunce. Prchavý moment, jenž koresponduje se zvukem, charakterem hudby, a hlavně cítěním snivců. Zvukově na sebe působí velké množství nepojmenovaných tónů a alikvót, což osvobozuje a inspiruje. Na hraní i poslech Orloje je zapotřebí ticha, klidu, vhodné akustiky a prostředí. Teprve potom může nastat vzájemná komunikace a zvuk prostoupí prostor. Je to pouť, cesta zvukem. Leccos může vystoupit na povrch. Věci zasuté i ticho, jež je součástí života.Orloj snivců je hudební nástroj (variabilní zvuková instalace) nalezených kovových objektů, umístěných na polystyrenových rezonátorech (polystyren je hmota, která nechává železa při jejím dotyku volně znít).
Orloj snivců je rovněž stejnojmenný komorní ansámbl dostředivý okolo tohoto nástroje. Obsazení je proměnlivé a tvoří je většinou hráči Zapomenutého orchestru země snivců. Hudba na Orloj se vytváří většinou bubnováním, čímž vzniká řada jemných, dlouho znějících tónů a zvuků. Kaleidoskopickými změnami hudebních motivů, převážně repetitativních vzorků, vzniká nepravidelně se vyvíjející hudební struktura. Hudba je extrémně závislá na tichu, akustice a prostředí. Ideální je akustické hraní ve znějícím prostoru. Posluchač má většinou možnost si na nástroj sám po představení zahrát... Orloj bývá i součástí výstav = instalací s možným zapojením návštěvníků.