Čekání na Toma
Indies Happy Trails / 2019
Žánry:
jazzMAM787
O ALBU
Po úspěchu alba Podvod, které zpracovává táborákové evergreeny Honzy
Nedvěda, vydává jazzová sestava Vilém Spilka Quartet album Čekání na Toma.
Autorem všech skladeb je kapelník, kytarista a spoluzakladatel jazzového
festivalu JazzFestBrno Vilém Spilka. „Naše nová deska nenabízí tak zřejmý
leitmotiv jako předchozí Podvod, ale doufáme, že má nejméně stejně silné
hudební a vlastně i mimohudební sdělení. Nazvali jsme ji Čekání na Toma a
je věnována hlavně našim dětem,“ říká Vilém Spilka.
Inspirací pro skladby na albu Čekání na Toma byly především děti většiny
členů kapely. Tom je šestiletý syn saxofonisty Radka Zapadla a nemá to
lehké. Vlastně možná má, ale lidé okolo něj nemají – žije totiž s poruchou
autistického spektra. „Titulní píseň je právě o čekání na to, co se z něj
vyloupne. Jestli nám Tom něco řekne. Jestli bude chtít být součástí našeho
světa. Autismus se mi díky němu stal zdrojem inspirace, a protože jsou
zatím příčiny jeho vzniku zahaleny tajemstvím, i prostřednictvím dalších
skladeb na desce se pokoušíme vykreslit mysteriózní náladu, dur-mollovou
bipolaritu, kontrast mezi spontaneitou a organizovaností,
volnomyšlenkářstvím a zodpovědností,“ říká Spilka.
Estetiku naznačenou v úvodu nesou i další skladby, konkrétně Levá noha,
Devět koťat, Rozhovor a také Jaromír Henderson, jež je poctou dvěma
výrazným osobnostem světové jazzové historie i současnosti, Jaromíru
Honzákovi a Joe Hendresonovi. Jednoduché písňové formy rozvíjí parafráze
lidovky Ach synku, synku nazvaná Ach dcerko, dcerko, dekonstrukce
ukolébavky Halí belí, nebo groteskní miniaturka Muška vnuknutá infantilním
popěvkem Sedí muška na stěně. „Chtěl jsem dát spoluhráčům hodně prostoru a
zároveň dosáhnout rovnováhy mezi volným hraním a improvizací na formu.
Zachovat esenci jazzu prostorem pro kreativitu, ale současně ctít náladu
jednotlivých písniček,“ vysvětluje Spilka.
Svým producentským vhledem přispěl výraznou měrou k finálnímu výsledku
multiinstrumentalista a skladatel Jiří Slavík. „Jirka se stal důležitou
součástí tvůrčího procesu a svými trefnými připomínkami nám hodně pomohl.
Velmi rychle pochopil, o co nám jde, a dokázal usměrnit moje intuitivní
skladatelské pokusy,“ uvažuje kapelník. Sám Jiří Slavík dodává: „Čekání na
Toma je silná a upřímná hudební zpověď kapelníka a jeho tří kamarádů
spoluhráčů, jejichž životy jsou vzájemně propojeny. Dobře se znají – vědí,
co chtějí i co mají rádi. Jak čekají, tak pozorují – někdy aktivně vstupují
do děje, jindy se moudře drží zpátky a mlčí, dokud neucítí, že nastal čas
pohnout se zase o kus dál.“
O vizuální stránku alba se společně s designérem Richardem Procházkou
postaral Roman Franc, který kapelu fotografoval již v roce 2016 pro album
Podvod. Tentokrát zvolil abstraktnější téma pozorování života Toma,
šestiletého autisty a inspirátora hned několika písní na albu. Francovy
fotografie tak opět pozvedávají hodnotu tradičního zvukového nosiče na
komplexní audiovizuální artefakt. „Během Čekání na Toma mi došly věci,
které jsem do té doby vůbec nevnímal,“ komentuje tvůrčí proces Roman Franc.
„Vykročil jsem sebevědomě. Ale hned na začátku fotografování jsem dostal
strach, jak tohle zvládnu. Došlo mi, že nejsem dobře připraven. Moje
představa byla totiž na začátku jiná – formovaná mým vlastním pohledem na
svět a jeho vnímáním. Tom se ale přirozeně stal mým osobním průvodcem jeho
světa a nechal mě fotografovat jeho začátky, konce a prostředky. A já si s
Tomem uvědomil, že věci okolo nás se díky okolnostem dají vnímat různě a
vznikají tak odlišné světy a pohledy na ně. Že je v tom naopak obrovská
inspirace pro nás všechny. A tak se už nebojím.“
Čekání na Toma nahrálo kvarteto ve studiu brněnského Divadla na Orlí a
vydává jej u labelu Indies Happy Trails Records. Album ve studiu nabral a
smíchal Pavel Kunčar, masteringu se ujal Londýňan Peter Beckmann ze studia
TechnologyWorks, který se věnuje zvukové produkci pro hvězdy kalibru
Gregoryho Portera, Laury Mvuly nebo Jamieho Culluma. Kromě klasického CD s
propracovaným obalem a bookletem s unikátními fotografiemi mají zájemci
možnost stáhnout si i elektronickou verzi na webu vydavatelství
www.indiesrec.eu.
1/ Čekání na Toma 6:02
2/ Ach dcerko, dcerko 3:23
3/ Halí belí 3:58
4/ Devět koťat 7:30
5/ Jaromír Henderson 8:26
6/ Rozhovor 5:12
7/ Muška 2:27
8/ Levá noha 5:26
Vilém Spilka - kytary
Radek Zapadlo - soprán saxofon
Vlastimil Trllo - double bass
Martin Kleibl - bicí