1975 LIVE
Indies Happy Trails / 2019
Žánry:
jazzMAM775
O ALBU
Fusion music, neboli v Československu známý termín jazz rock v jihomoravské
metropoli kupodivu nenašel tak úrodnou půdu jako v Praze. Samozřejmě i zde
byly tendence vytvořit vlastní variantu této fúzující, většinou
instrumentální hudby. Například z renomovaného Orchestru Gustava Broma se
občas oddělovalo menší sdružení vedené kytaristou Igorem Vavrdou a
prezentovalo svou formu fusion music, z pohledu úhlu rockerů jazz rock
nějaký čas prezentovala skupina Nucleus, ale za skutečné reprezentanty
daného žánru lze považovat skupinu Ch.A.S.A.
Její předobraz bychom mohli částečně vystopovat ve skupině bizarního názvu:
Šuchra-Luf Band, kterou tvořili Antonín Stříž (tehdy ještě elektrická
kytara), Ivo Albrecht: baskytara (studující fakulty elektrotechniky) a
Miroslav „Kyseláč“ Veselý: bicí nástroje. Skupina kladla důraz na
expresivní pojetí vlastních skladeb a působila v letech 1970 až 1971.
Vystupovala v Medlánkách, na Lesné (klub Horizont), v Panton Clubu
(Rooseveltova ul.) a na známé Šelepce. Po odchodu „Kyseláče“ se Stříž dva
roky „přeškoloval“ na bicí nástroje a na obzoru se zvolna rodilo nové
hudební společenství.
Skupina vznikla na počátku r. 1973, kdy byly v Československu velmi ztížené
podmínky pro zakládání nových rockových skupin, natož skupin
experimentujících s různými hudebními formami. Jejich zkušebnou byl jazzový
klub pod Domem umění na Malinovského náměstí. Poté se kapela přemístila na
severní brněnskou periférii do Řečkovic na zahradu rodinného domku
bubeníka, do bývalé prádelny.
Název skupiny (Ch.A.S.A.) v jednotlivých písmenech představoval příjmení
členů kapely, která začala hrát v obsazení: Pavel Chmelař (barytonsaxofon,
sopránsaxofon, příčná flétna, pikola), Ivo Albrecht (baskytara), Antonín
Stříž (bicí nástroje) a Jiří Adam (elektrická kytara). Ke skupině se poté
připojil ještě Ivan Havlíček (percussion).
V klubu na Šelepce kapela objevila zpěvačku s kytarou Mirku Křivánkovou
(dříve členku skupiny Premier), která zajímavě používala náročný jazzový
scat a navíc v nevídaném rozsahu čtyř oktáv. Její hlas se stal nedílnou
součástí jejich osobitého soundu. Jazzových zpěvaček u nás nebylo mnoho a
tím víc na sebe Ch.A.S.A. poutala pozornost. Křivánková důsledně ctila
jazzovou formu a improvizaci a v jejím projevu, částečně inspirovaném
polskou zpěvačkou Urszula Dudziak a brazilskou zpěvačkou usazenou v
Kalifornii - Florou Purim, znamenala výrazné odlišení od standardního
pěveckého projevu, kdy hlas jako vokální nástroj mnohdy přebíral i úlohu
„hudebního“ nástroje. Tím, že Křivánková nezpívala textované písně, se
skupina vyhnula zkoumání textového pojetí samozvanými kulturtrégry při
hudebních přehrávkách, kteří hledali dvojsmyslná skrytá sdělení a
rozhodovali o vhodnosti či nevhodnosti zpívaného textu.
Skladby:
1/ Pohostinství "U Střížů" 11:00
2/ Brazilská dechovka 4:16
3/ Beránka viděti 9:39
4/ Bez názvu 6:20
5/ Do Newportu daleko 9:45
6/ Na druhý břeh 7:34
7/ Santisgo 7:54
8/ Nečekaný dopis 6:16
9/ Chasablanca 6:38
Rok vydání: 2018