Hotel v tiché ulici - Jiří Karban - kultura21.cz

Ivo Cicvárek and Lada Šimíčková

Hotel v tiché ulici

Tiché písně pro zásah do srdce

Hudba, která by mohla znít na první schůzce leckteré milenecké dvojice. Hudba pro večer a noc. Hudba pro chvíle, kdy se ocitnete daleko od hlučícího davu. Tak na první poslech působí Hotel v tiché ulici, nové album Lady Šimíčkové a Ivo Cicvárka.

Chcete poslouchat příběhy, v nichž ani slovo není zbytečné? Máte je mít! „Bílá místa v minulosti/ odkvetlé zapomněnky/ paměť čistá, nepřesnosti/ jen mírné oči paní Zdeňky,“ zpívá se ve skladbě Zapomněnky. A najednou máte dojem, že v té staré vile sedíte taky. „Strach už nemá/ jenom revma/ a tichý úsměv/ jinak je němá.“ Všechno je, jak má být a klavír společně se saxofonem a kontrabasem spolu vytvoří náladu, která je uvěřitelná a pohlcující. „Jí proužek světla dopadá na peršany/ jako by rozlil se na ně sám dobrý Bůh…“  Každé slovo a každý tón má svůj smysl. A bude zřejmě překvapen ten, kdo zjistí, že takhle je to ve všech písních tohoto alba.

Lada a Ivo se znají od roku 2007 a při vystoupeních si většinou vystačí se zpěvem a nutným hudebním doprovodem. Ona je vynikající textařka a on skvělý muzikant (klavír, kytara, samply, akordeon…). Škatulka folk je jim těsná, jejich tvorba má blízko k šansonu a citlivé ucho zaslechne i nevtíravé jazzové vlivy.

Když se konečně rozhodli vejít do studia, při nahrávání třinácti skladeb jim pomohla doprovodná kapela – Vilém Spilka (kytara), Petr Pospíšil (kontrabas), Honza Vašina (saxofon), Martin Kleibl (bicí) a Luboš Malina (banjo, irská flétna). Toto seskupení pracuje pro celek, nikdo nemá potřebu se předvádět a uhýbat do slepých uliček. Hudbu k devíti písním složil Ivo Cicvárek, tři pocházejí z dílny Slávka Janouška a jednu (i s textem) dodal Pepa Streichl. Autorkou dvanácti textů je Lada Šimíčková.

Můžete poslouchat postupně i na přeskáčku, ale slabou píseň nenajdete. Žádná výplň ani vata! Pokud se týká hudby, za strategicky významnou zbraň nutno označit Cicvárkův klavír. Například se to projevuje v písních Mezičas nebo Chvíle do rána. A když stejný muzikant sáhne po akordeonu, zamilujete si Oděsu, v níž by se jistě uplatnil i Jaromír Nohavica. V Indiánském snáři pro změnu „bodují“ samply a irská flétna (Luboš Malina). Z příběhových textů nápadně vyčnívá Angela pojednávající o svérázně ženě -  „Šílená Angela není, ne/ každému nadává/ s citovým zabarvením/ jen někdy únava/ už nad ní vyhrává/ kdy někdo z vás to vezme po ní?“

Člověk by rád často poslouchal další a další nové písně v tomto duchu a kvalitě. Jenže spěch není na místě. Album Hotel v tiché ulici je důkazem, že nahrávat by se mělo jen tehdy, když nadejde ten správný čas. Lada Šimíčková, Ivo Cicvárek a jejich přátelé se tentokrát trefili – dokonale!

Hodnocení: 95  %

Jiří Karban

×