Kašparek navždy - Lucie Gromusová - Nekultura.cz

Pokud bych si měla vzpomenout, co jsem poslouchala za muziku, když jsem byla malá, nejspíš bych se nějakou dobu červenala a pak možná radši řekla, že se nepamatuju. Protože přiznejme si, dlouho v tomto údolí kralovala hudba, která děti považovala za pitomce bez názoru a vkusu. Navíc o tom, že by takovou hudbu spolu s ratolestmi mohli poslouchat i jejich rodiče, nemohla být řeč. A pak… přišel Kašpárek v rohlíku. A dokázal, že mainstream pro děti se dá dělat se vkusem, vtipem a na úrovni a tak, aby se líbil i těm dříve narozeným.

Po úspěšném albu z roku 2007 s názvem Bejbypank přichází Kašpárek v rohlíku s novinkou jménem Kašpárek navždy. Stejně jako na první desce se na ní kromě herců Loutkohry Jihočeského divadla České Budějovice vystřídalo i mnoho hostů – Lenka Dusilová, David Koller, Márdi z Vypsané fiXy, Milan Cais z Tata bojs, Tonya Graves aj., a společně s dalšími muzikanty tak dali vzniknout originálním nahrávkám, které potěší srdce dětí i dospělých.

Kašpárek v rohlíku je projektem textaře, herce a režiséra Davida Dvořáka, který přišel s něčím, co se v hudební tvorbě „určené (ne)jen dětem“ vidí jen zřídka – písně, které mají kvalitní (a mnohdy i poučný!) text a neméně kvalitní hudební stránku. Při živých vystoupeních pak Kašpárek staví na propojení muziky, show a divadla, přičemž jednotlivé části mohou fungovat i samostatně. kasparek-text

Kašpárek navždy je pestré album (o hudební produkci se staral Dušan Neuwerth), díky osobitosti pěveckých hostů je každý song úplně odlišný, takže se ani po opakovaném poslechu nebudete nudit. Skutečnou chuťovkou je účinkování zpěvačky Monkey Business Tonyi Graves v písni Černá – Tonya ji zpívá česky a je to opravdu okouzlující. Jistou hitovkou je coververze Should I Stay or Should I Go od britských punkových legend The Clash nazvanou Čůrej – je to vážně punk, teda vlastně bejbypank, který vám bude v hlavě znít ještě dlouho potom, co dohraje. Folkovým vydechnutím je pak píseň Povídání s hvězdou (zpívá Milan Cais, Karolína Dytrtová, Ondřej Pečenka). Pěvecky se na Kašpárkovi navždy podílejí i samy děti – je to jakési „děti dětem“, které dodává albu na autentičnosti a hravosti a posiluje spojení mezi říší malých a velkých.

Kašpárek v rohlíku s dětským světem umí komunikovat – nebojí se ožehavých témat, nebojí se být trochu švihlý či sem tam přisprostlý, všechno ale v mezích zákona. Na děti se přece nemusí jen šišlat s maňáskem v ruce.

Hodnocení: 87 %

Lucie Gromusová

×