Kocourek a horečka - Karel Souček - www.golias.cz

Kocourek a horečka

Květy rozkvetly do pestré krásy

Za syrové šansony lze označit písničky brněnské kapely Květy. Ta je neustále přirovnávána k dalším brněnským alternativním skupinám typu Sledě, živé sledě, Z kopce, Ošklid nebo Dunaj. Nevím, nevím, ale Květy mi připadají průzračnější, výrazově čistší a melodičtější. I když o rádiový popík samozřejmě nejde. Novinková deska Kocourek a horečka zaujme již nápaditým bookletem, ozdobeným kolážemi Martina E. Kyšperského, shodou okolností zpěváka a multiinstrumentalisty Květů. A muzika tohoto seskupení má podobnou atmosféru. Zlehka si poletuje mezi rockem, blues, jazzem, folkem a vytváří pestré hudební koláže, které však drží při sobě. Často mění rytmus, podle potřeby se ztišuje, aby vzápětí gradovala. Práce s rytmem však není samoúčelná, slouží vyznění písničky. Zvukové, zdánlivě chaotické pasáže střídají křehké melodie, instrumentální sóla se mění ve zpěvné refrény. K hodně syrovým skladbám patří úvodní Jakub a medvěd nebo S tím, co zpívají ptáci, hravost zdobí Opustit Bystroušku, folkrockový náboj ovládá Okna do zahrady, Vítr fouká či Dopis od Zuzany. Je snadné se seznámit s děvčetem inklinuje k jazzu, Vlna je propracovaným rockovým šansonem. Současné Květy tvoří pouze Martin E. Kyšperský a Aleš Pilgr. Do studia si však přizvali řadu hostů, mezi nimiž nechybí cellistka Dorota Barová, trumpetista Tomáš Vtípil nebo klávesista Ondřej Kyas. Nejhlubší stopu ale zanechala Marta Fúú Svobodová ze skupiny Budoár Staré Dámy, která byla kdysi řádnou členkou kapely. Její emotivní zpěv skvěle doplňuje sugestivní vokál Martina E. Kyšperského. Texty vycházejí z pocitů, abstraktních obrazů nebo, chcete-li, opět z koláží. Pro jejich mnohoznačnost je nemá cenu příliš pitvat. Nadhazují pocity a jen na posluchači záleží, zda je dokáže rozvinout. Je-li tvorba Květů považována za alternativní, pak nějak takto by měla vypadat současná, k posluchačům otevřená a vstřícná alternativa. A jako bonus a poděkování za soustředěnost je přiložen videoklip největšího hitu Pasáček ovcí.

×