...až přiletí tučnák -Zdeněk Neusar

Fru Fru

Až přiletí tučňák

Minulá deska třebíčských FruFru byla možná více hravá, ale ta nová více hraje. Václav Bartoš a spol. opět potěšili: zatímco minulost patřila robotům, současnost je už lidská. Ať jsou kde jsou, všude jsou právem, zrnkem na nekonečné poušti možností...

Jako vlk prodírající se davem: zhrzený, napůl bdělý a napůl dřímající, také takový je už léty ošlehaný frontman třebíčských FruFru Václav Bartoš. Davy fanoušků nečekán ani nevyháněn, hvězdou nazpět na svém nebi a také jiskrou nazpět v plameni svého ohně na třetí desce ...a přiletí tučnák opět potěšil.

Minulá deska FruFru Nevěř tichu byla velmi hravá, ale ta nová více hraje. Desítka skladeb je variací na desítku témat. Zatímco minulost patřila robotům, současnost je už lidská. Hned úvodní věc FruFru napovídá: Jsem napůl tam a napůl tady – ať jsou kde jsou, všude jsou právem, zrnkem na nekonečné poušti možností. Typické steeldrumy a xylofon jsou samozřejmě přitom.

Novodobí alternativci by některé postupy mohli hodnotit jako mírně usedlé (a není divu, Václav Bartoš má za léta od Pluta po čerstvé FruFru už čitelný rukopis), ale mají ambice oslovit i mladší publikum. Umí jazzově pomazlit, ochladit krutým riffem, ale zároveň také díky hostujícím zpěvačkám Dorce Barové a Gabriele Vermelho, které album několikrát obohatily také smyčci, ukazují svou přístupnější tvář.

Možná vůbec nejlepší písničkou v historii kapely je chytlavá Já a já a já a já. S trubkou Františka Kučery ožívají ozvěny krnovských Bratrů Orffů a refrén „Já jsem... a ve mě je ukrytý tvůj sen, Ty jsi... a v Tobě jsou ukryté mé sny“ má magický účinek. Skladby Divokou vodou nebo Tanec vlků plynule navazují na minulou tvorbu, něžná Přijď je málem od táboráku.

„Divokou bouří svůj chlad rozbíjej, divokým deštěm žízeň svou has,“ zpívá Bartoš, tělo se třese zimou a v Poesii planých řečí sebou zmítá někde mezi Nuo, Dunajem a starým Pražským výběrem. „Uhoď hrom v lese do stromu, blesk ohně do domu, pěst nebes do oka, do dne a do roka.“ Ale to už se Volným pádem řítí další skladba. Ostatně volný pád je pro aktuální tvorbu FruFru typický: skladby jsou plné aranžérských výpadů, které gradují bez násilí, s přirozenou gravitací. Dokonce už i ti vlci vyvádí své mladé do polí... a s poslední skladbou Za kyvadlem bydlím se na tváři objevil spokojený úsměv.

85 %

Zdeněk Neusar

×