Evolution - Aleš Borovan - E15

Evolution Dejavu

Evolution

Podobný impulz česká hudební scéna potřebovala již dlouho. Mladá ostravská parta Evolution Dejavu dala dohromady ethno šamanské vibrace, zvuk elektrické kytary a klasických bicích a k tomu taneční tucání a na svém debutu Evolution nabídla uragán mladé a nespoutané energie, který by roztančil i nebožtíka.

Kapele, která se netají inspirací u Asian Dub Foundation nebo Transglobal Underground, se podařilo najít optimální poměr mezi postupy a energickou smrští klasické ,,západní" taneční hudby (která navíc v podání DE nezní tuctově) a mystickým vytržením exotického tribalismu. Není to však naivní snažení mladých cápků, kteří si náhodou někde na vietnamském tržišti koupí didgeridoo nebo buben dholl. Naopak, vše zní pečlivě promyšleně a pestře - kapela používá celou škálu nástrojů a zvuků z nejrůznějších kultur, kromě didgeridoo je tu možné slyšet djembe, darbuka či dholl, občas sáhne i k houpavému reagge.

Obvinění z laciného a knedlíkového kopírování cizích hudebních postupů se Evolution Dejavu vyhnuli lišáckým způsobem - potřebným nadhledem, odstupem a ironizováním. Záměrně těžkopádná výslovnost ,,dzer is tů mač fektory" nebo neuvěřitelný text ,,skočte si s námi hopsa hejsa" tak není nedostatkem invence či lingvistickým škobrtnutím, ale milým podtržením pohodářského přístupu ostravské naděje. Talent, energie a k tomu pořádná porce nadhledu a ironie - kdy naposledy něco podobného česká kapela nabídla? Zatímco Ostrava má křest Evolution již za sebou, Praha si bohužel bude muset počkat do září. Bude to dlouhé čekání.

Hodnocení: 90 %

Aleš Borovan

×