Fonók - Milan Šefl - Týdeník Rozhlas

Dva

Fonók
LP $ 16.05

Udělej si (skoro) sám

Ona hraje na saxofon, klarinet, cello a navrch sampluje, tedy vykrádá zvuky a efekty z jiných nahrávek. On vytváří hudební smyčky, ovládá kytaru, akordeon a techniku beatboxu – ústní nápodobu rytmu a zvuku bicích, ale i mnohých dalších hudebních nástrojů. Dohromady tvoří manželský pár, ale také skupinu Dva, jejíž styl charakterizují jako „non-exist nations folklore“, tedy folklor neexistujících národů. Jejich první lisované album Fonók (vyd. Indies Scope Records) patří k nejzajímavějším tuzemským plodům celosvětového trendu nazývaného DIY (Do it yourself neboli Udělej si sám), jenž staví tvůrčí svobodu nad technické či produkční vymoženosti hudebního showbyznysu.

Manželé Bára a Jan Kratochvílovi se dali dohromady v královéhradeckém divadle DNO. Společně hráli v několika kapelách, ale před několika lety se rozhodli vytvářet hudbu jen ve dvojici. Odehráli přes stovku koncertů, hudebně doprovázejí projekce Wieneho němého filmu Kabinet doktora Caligariho a krátkých filmů Georgese Méliese, na svém kontě mají hudbu k divadelním představením, animovaným filmům, autorství znělek různých festivalů, ale i desku složenou pouze z telefonních vyzvánění. Svou novinku Fonók natočili v jedné z chalup zapadlé podještědské vísky Padouchov na vyřazený rozhlasový mixážní pult a šedesát let staré mikrofony.

Fonók je album koncepční, autoři jej v nadsázce jen velmi mírné charakterizují jako soubor patnácti písní fiktivních kapel ve fiktivních světových jazycích posbíraných na cestách mezi kuchyní a podkrovní místností padouchovské chalupy. Na takové trase je možné zaslechnout leccos: například cvrkot kobylek či štěkání jezevčíka. Ta nedokonalost je ale ovšemže záměrná a vždy „pracuje“ ve prospěch aranžmá skladby, síly nápadu, nápaditosti celku, v němž se kouzlo cest proti proudu času snoubí s důvěrou v takřka neomezené možnosti elektroniky. Duo z Třebechovic nad Orebem (si) to dělá opravdu moc dobře.

Milan Šefl

×