Jaromír 99 & The Bombers - Karel Souček - www.golias.cz

Jaromír 99

Jaromír 99 & The Bombers

Zpěvák, kytarista, textař a skladatel Jaromír Švejdík je nepřehlédnutelnou osobností tuzemské nezávislé hudby. Ať už tvoří a vystupuje s hodně rozdílnými kapelami Priessnitz nebo Umakart, jeho rukopis je nejen výrazný a dobře čitelný, ale především nezaměnitelný. Proto bylo jen otázkou času, kdy se pokusí o autorské album. Vyšlo na sklonku loňského roku a nese název Jaromír 99 & The Bombers.
     Jména na desce odkazují k další Švejdíkově aktivitě, kterou jsou komiksy. Jako Jaromír 99 je autorem fajnšmekry tohoto žánru uctívané trilogie se železničářem Aloisem Nebelem. V loňském roce tvořil Jaromír 99 nový komiks Bomber a relaxaci nacházel právě v hudbě. Tak vznikli The Bombers, které frontman považuje za komiksovou kapelu. Kromě něj v ní působí známý spisovatel Jaroslav Rudiš (klávesy) a Joa Kater (kytara).
     Její temná, nikoli však černá hudba je založena na kytarách, i když nechybějí ani klávesy, housle, piano nebo banjo. Hraje syrové, vysoce emotivní, špinavé rockové songy okořeněné folkem a country a podbarvené střídmou a funkční elektronikou. Úvodní melodická Tak jo se ubírá v duchu Echt!u, následující Alenka přibírá vkusné popové postupy, pomalý Praděd zdobí melancholie, Jedy a protijedy sází na hravější prvky.
    Všechny písně staví na silné, trochu tajemné atmosféře, která je plná přírodních symbolů. Lesy, skály, Praděd, vítr, mraky, Bůh. Melancholickou náladu většinou pomalých skladeb podtrhuje střídmá hudba. Žádné složité aranže, komplikace, odbočky, vše přímočaré, jednoduché, sdělné.
     „Když jsem byl ještě mladej, hloupej a nevinnej, stál jsem u odvodu nahej, na celej svět nasranej,“ zpívá Švejdík v písni Mladej. Podobně syrových, ostrých, drsných, jasných i osobních textů je na albu hodně. Třeba o Alence, která by se chtěla podívat do říše divů (velkého města), ale odtud se málokdo vrací nepoznamenaný.
     Švejdíkův monotónní vokální projev se lety ani kapelami nemění. Stále působí jakoby nezúčastněně, odtažitě, ležérně, ale o to větší dopad jeho slova mají. Je uhrančivý, magický, charismatický a přesně to samé platí i pro album Jaromír 99 & The Bombers. Má schopnost a sílu posadit posluchače na zadek a ten, ač občas neví proč, hltá každé slovo i akord. Takovou moc Švejdíkova hudba má.

Hodnocení: 4 hvězdičky - hudba, která posadí na zadek

×