Komik do půl osmé - Antonín Kocábek - Magazín UNI

Komik do půl osmé
LP $ 16.05
WAV+mp3 $ 8.89

Album měsíce června

Květy: Komik do půl osmé
Skladatelská a tvůrčí potence Martina Kyšperského nejen probouzí závist, ale jako by stále i eskalovala. Pro vnímání jeho nových skladeb, je z ní důležité vypíchnout dvě aktivity. Jednak loňské, zcela elektronicky pojaté sólové album Vlakem, které se, na rozdíl od mnohých jiných nahrávek kolegů, nevyžívá v opulentnosti, ale naopak staví z přísně minimalistických prostředků. Tou druhou je pak několik parodií normalizační hudební bezzubosti pro seriál Svět pod hlavou, kde si je Kyšperský s Květy i zahrál, coby kapela ve svazáckých košilích, účastnící se pověstného Festivalu politické písně. Ještě předtím ovšem přestavěl své ústřední působiště i personálně, a napsal pro ně tolik nových skladeb, že podle všeho letos vydají na hned dvě řadové desky. Ta první z nich, pojmenovaná divadelním slangovým termínem pro herce, kterého na jevišti opustí humor, prýštící z něj předtím v soukromí šatny, vyšla koncem května na narozeniny bubeníka Květů Aleše Pilgra. Jediného spoluhráče, kterého si divý frontman ponechal v kapele z předchozí sestavy.

Největším překvapením může být u dalšího alba nyní už tria fakt, že vlastně nezní od svých předchůdců zásadně jinak. A to ačkoli zmizely housle a baskytara, a přibyly klávesy služebně nejmladšího člena Ondřeje Kyase, jinak baskytaristy kvarteta Mucha. A elektronické možnosti využívají v mnohem větší míře i jeho dva spoluhráči. Prostředky se změnily, ale atmosféra a charakteristický pěvecký projev (a nebudeme si namlouvat, že právě on není základním poznávacím prvkem kapely) zůstávají stejné. Což je vlastně dobrá zpráva. Dává to totiž možnost primárně se soustředit na texty, a teprve postupně si odlupovat slupky zvukových nápadů a růžičky aranžérských lahůdek.

Lyrika totiž stále zůstává Kyšperského nejúčinnějším nástrojem. Spojuje v ní postřehy z všednodenní reality a (na svém facebookovém profilu často ventilované) zážitky ze snů, čímž dociluje určité tajemnosti a posluchačova pocitu, že úplně všemu rozumí jen autor. I tak občas s koutky zacukají některé vize a odkazy („A zrovna zítra děláme party / v opuštěné továrně na boty / můžete přijít i s kamarádkou / bude tam hrát Tom Vtípil“) Nicméně zároveň z písní vystupují i mrazivé motivy: v úvodním Kouzelníkovi je to vyrovnávání se s odcházejícím mládím, kontrast únavy a potřeby relaxace se strachem z umrtvující usedlosti zas vyvěrá z Odpočinout. Což nijak nebrání Kyšperskému klást i surrealistické otázky typu: „Kam by ’si chtěl jít, ty sněhuláku v ohni, ty jezdče na hřbetě hyeny, ty Jimiho bedňáku?“ Anebo nechat posluchače podlehnout krásným i zvukomalebným asociacím: „Jako by byla tu Anglie, za okny leje.“

Hudebně se kapela nevzdává alternativního hledání a nechuti „dělat to tak, jako ostatní“, ale zároveň ani formy tradiční písničky, nezapomínající na chytlavé melodie, o které navzdory balení stále jde. A zatímco dříve byly dvěma póly kontrastů dynamiky na jedné straně nervní agresivita a na druhé melancholické kolébání, nyní jako třetí úhel přibylo tepání elektronických beatů a vrnící smyčky samplů – ať už uklidňující (Indián) nebo tanečně optimistické (Datel). Několikrát se navíc objeví i zřejmě záměrný, zvukově svou nepříjemností brutální atak na sluch.
Skladby na dalším albu Květů neztratily nic z toho, co bylo skvělé na jejich předchůdcích: kontrasty živelnosti i něhy, silné melodické nápady, hudební dobrodružství i textové obrazy. Ale navíc tu je zřejmá kontinuita, navazující na předchozí nahrávky i využívající vše vyzkoušené ze zmíněné sólové desky Vlakem. A k tomu větší zvuková pestrost, aranžérská sevřenost, oživující hudební prvky a skoro hmatatelné naladění se všech zúčastněných na jednu vlnu. Napadá mě u toho jediný háček – přenést to všechno z ve studiu vypiplané nahrávky na koncertní pódium rozhodně nebude snadné. Ale držím palce.

×