Neboj - (hp) - alterecho.muzikus.cz

Cermaque

Neboj

Uzrál čas, uzrály okolnosti a písničkář Cermaque vydává své dosud nejangažovanější album. Verše typu „v státnících rum, ve mně žal“ nebo „lid vzhlíží ke Gottům / a hlasuje v anketách / pro svůj vlastní Ortel“ jasně demonstrují, na které straně (polo)pomyslné barikády stojí. Nenabízí však černobílý pohled, jak by možná leckdo předpokládal, naopak má odvahu hledat chyby všude – a začít u sebe. A tak v jednom z nejlepších míst desky, ve skladbě Havlovy děti, odvážně zpívá mimo jiné „jsme nová generace / jen sami nevíme jaká / pro život bez práce / ochotní tvrdě makat“.

Angažovanost v poezii není lehká disciplína a i Cermaque občas přílišnou dořečeností našlapuje na tenký led. Obvykle se mu ale daří udeřit přesně tam, kam je třeba, a poodhalit skrývané a zatajované rány. Tentokrát navíc tu a tam sahá po ostřejších slovech. Duševní stavy rázné a naštvané se tak s těmi pokornými lyrickými ideálně vyvažují.

A hlavně v těch klidnějších částech se nejzřetelněji ukazuje, jak Čermák dovede skvěle pracovat s metaforami. Proces, kdy se během poslechu část po části slepují kousky představ, objevují se a proměňují se, až z nichž nakonec postupně vyvstává mnohovrstevnatý obraz, je neskutečně dobrodružný. Předpokládá posluchačovu spoluúčast a vyžaduje jeho absolutní soustředění, čímž se vytváří mezi osobami na protějších stranách křehké, ale hluboké spiklenectví.

Album Neboj kráčí se vší noblesou v Krylových stopách. Charakterizuje ho touha po opravdovosti, otevřenosti a pochopení, snaha o upřímnost, prosba o diskuzi. Na české scéně je to ojedinělý hlas, který tu (čím dál naléhavěji) nesmí chybět. (hp)

×