Muna - Veronika Vlachová - kulturissimo.cz

Markéta Irglová

Muna
CD $ 15.16

Muna od Markéty Irglové: Energetická rezonance lyrismu plná ambicíVydat se svou vlastní cestou po získání Oscara je ošemetná věc plná rizik, že se ani sebemenší úspěch nebude opakovat. Markéta Irglová jako jediná ženská držitelka Oscara si svou hudební inklinaci svéhlavě nasměrovala do žánrové oblasti, která jí je nejbližší a dokáže vystihovat její (nízko)energickou rezonanci nejlépe. Už debut ANAR (2011) znamenal, po oproštění se od spolupráce s jejím tehdejším životním i hudebním partnerem Glenem Hansardem, velkou předzvěst zvukově zachycené niterné práce s poznáním sebe sama, zkušeností i vidinou vlastní budoucnosti. A druhá deska Muna jde ještě o krok dál.  Mnohem sebevědoměji, uvědoměleji a s větší ambicí.

Markétě Irglové tehdejší spolupráce s hudebně již vyzrálým Hansardem nepochybně pomohla – nejen při hledání pěšinky vlastní tvorby, přičichnutí k jiným kulturám zvyklostem a přístupům k hudbě, ale také ve vymezení vlastního prostoru ve spojení se jejím jménem. Jako sólová zpěvačka, skladatelka a hudebnice měla na co navazovat a ve svém portfoliu měla spoustu důležitých a zvučných jmen. Hozenou rukavici velké příležitosti mladičká Irglová naštěstí zvedla s již rozumem v hrsti a držela se vlastní intuice i srdce. S citem a romantickou křehkostí se dala do komponování alba ANAR. A za tři roky od vydání na tuto emocionální sympatičnost navazuje aktuální deska Muna.

Markéta ve svém projevu zůstává stejná: hlas, který obměkčí chladná srdce, je plný citu, křehkosti i skromnosti. Ovšem novinka disponuje ještě dalšími rozměry, na které si debut netroufl – pompézností a velkou ambicí na rozmanitý projev, hledající štěstí v týmové práci a tématech ve skutečných prožitcích. Muna láká do vlastního nadýchaného světa, podtrženého církevními chorály, vrstevnatostí instrumentálů nejrůznějších a pro nás někdy i exotických zvuků a výzev o hledání životní rovnováhy, jež však nijak nepřipomínají tíživost času nebo prostoru.

Autentická tvorba Irglové stojí pevně na vlastních nohou, jak je ale vidět na aktuální desce, dokáže se doširoka otevřít, možná i díky zahraničním zkušenostem, mnoha dalším vlivům. Je odolná vůči stereotypům a přitom si zachovává folklórní prvky. Na druhou stranu se někdy žene až přes mez vlastních interpretačních možností a komplikovaností aktuálního tvůrčího projektu zastiňuje své nejsilnější stránky, které ji jako interpretku lyrických písní vyšvihly do hledáčku světových fanoušků.

Deska Muna uchvacuje rozmanitostí, tematickou věrohodností, zvukovou plností a místy i svou dynamičností. A v mikrosvětě, který si Markéta Irglová podle své životní mapy vytvořila, je stále co objevovat, aniž zákoutí působí kýčovitě či alibisticky. Ovšem stálo by za to ambiciózní tvorbu uzpůsobit tak, aby do ní její vokalizační možnosti skutečně zapadaly.

90% Recenze | Veronika Vlachová | 6.11.2014

×