Mezi lopatky - Ivan Hartman - Hospodářské noviny

Kieslowski

Mezi lopatky
CD $ 13.36
LP $ 17.83
WAV+mp3 $ 8.89

Recenze: Když muž se ženou zpívá aneb nové album dua KieslowskiMůže vůbec žena s mužem zpívat popové duety o zlomeném srdci, aby to nebyl sentimentální kýč? Dvojice, která si říká Kieslowski, se o to úspěšně snaží už na třetím, právě vydaném albu nazvaném Mezi lopatky, které se v textech přísně drží prakticky jediného tématu – vztahu z lásky.

Láska je to ale spíš na nože, jak se ostatně jmenovalo předešlé album "folkového" dua. A také výbušná, jak naznačovala už fotografie na přebalu debutového alba z roku 2011 Tiché lásky. Zpěvák a kytarista, jenž vystupuje pod iniciálami DKP, na něm připomíná – přepásaný výbušninou – orientálního teroristu (jak zřetelný je to navíc odkaz ke skutečnému světu). A v pozadí, z postele pod peřinou, s hrnkem čaje v ruce – v klidu domova, v onom útočišti, kam se lze přece ukrýt před nebezpečím – na něho nevěřícně hledí mladá žena, zpěvačka a klavíristka Marie Kieslowski: Co se vlastně stane? Z lásky je člověk schopen všeho. Stejně jako ze slepé víry. A to je silné téma i pro písničky.

Marie Kieslowski a DKP nejsou životní partneři. Oni jen hrají "písňové divadlo na partnery" a s přibývajícími alby se jim to daří čím dál přesvědčivěji a také dramatičtěji. Asi proto na nové desce hned v úvodní písni – aby bylo od začátku jasno – použili "na prach opilí" nůž doopravdy. A tak z původně nejspíš něžných doteků "zbyly jen doteky dýkou mezi lopatky".

Album Mezi lopatky připomíná sbírku mikropovídek. Každá z písní jako by chtěla vyprávět lyrizovaný intimní příběh, který někdy ústí v tak obyčejné až nenápadné, ale na krev otesané sdělení, že je snad pronikavější než dýka z nejdražší oceli: "Utřeme slzy, vysypem popel, usneme brzy," vrcholí závěrečná píseň desky – Normandie.

Od severu Francie se odvíjí jiný z příběhů, který album Mezi lopatky zastřešuje a tak trochu i "prodává", protože "produkt" s dobrým příběhem přitahuje větší pozornost. Album vznikalo letos v zimě v pronajatém domě na pobřeží Normandie za účasti producenta a hudebníka Jana P. Muchowa spojeného především s nejpozoruhodnější českou alternativní rockovou kapelou počátku devadesátých let Ecstasy of Saint Theresa. Osamělé místo, nevlídný zimní čas a kořeny rocku z euforické přelomové doby, které "extatický" Muchow představuje, se tu měly protnout s folkovým základem písní dua Kieslowski. Prvky do sebe zapadly.

Vzdáleni daleko od domova, soustředěni na svůj úkol tu někde u kamen, Kieslowski s Muchowem natočili mezi "vynášením popela" převážně volně tekoucí hudbu, která má styl, i když nezapadá do nějakého žánru. A především v písni Ve větru stvořili s patosem klavíru zvukově i melodicky tak mimořádně slastný a přitom nevtírající se refrén, jaký se v pop-music podaří jen výjimečně. Je to skoro přírodní úkaz. Ostatně písně na albu Mezi lopatky jsou cosi jako zmenšený Yellowstonský park: pod pohlednou krajinou na svou příležitost čeká nejnebezpečnější sopka světa.

Ivan Hartman - redaktor kulturní rubriky

×