Kieslowski

Mezi lopatky
CD $ 13.36
LP $ 17.83
WAV+mp3 $ 8.89

Mezi lopatky od Kieslowski: veselé písně o posmutnělosti běžných událostí

Duo Kieslowski vzniklo stejně nenápadně, jako vydává své desky. Na aktuální desce by ale jejich urban-folk, jak svou tvorbu samotná dvojice nazývá, neměl zůstat nepovšimnut. Třetí deska Mezi lopatky se díky spolupráci s producentem Janem P. Muchowem rozvinula elektronickým směrem, a i když si opět bere na mušku nejběžnější témata života, jako je bolest (Doteky), zlomená srdce (Obraz), strach (Postel) nebo láska k dětem (Sever), podává je svým křehkým způsobem, aniž dvojice Marie Kieslowski nebo David K. Pomahač musí zvýšit hlas nebo si trhat vlasy zoufalstvím. Kieslowski nabízí chytlavé písničkářství s dospěláckým nadhledem.

Už při vydání předchozí desky Na nože (2012) dala dvojice déle nahlédnout do ranku elektronické příchuti své tvorby v podobě zremixovaných skladeb. Zatímco se druhá deska Na nože spíš ubírala country směrem, uctívala přírodu i písničkářskou poetiku, zpívala o zabíjení i lásce, ta třetí kreativně propojuje ženský a mužský element, pomyslně vede křehké dialogy a vypráví vlastní příběhy: bez srdceryvnosti, v kontextu vlastních prožitků, opatrností, strachů i odlehčeného odstupu a ve větší míře na bázi elektroniky. Kieslowski mají rádi komornost, témata všedního dne. Nebojí se bolesti a jsou smířeni s realitou, kterou popisují rozmanitými metaforickými slovy, aniž to působí pateticky nebo naivně.

Výrazná proměna postihla Davida K. Pomahače, který se jako jedna ze stěžejních postav mostecké kapely Bez peří nebo Houpací koně pohyboval v úplně jiných žánrových vodách. Teď šeptá o nevěře i úskalí dlouholetého partnerství. A oproti debutu Tiché lásky (2011) ze sebe duo oklepává tradiční písničkářství, a i když tvoří v jeho kontextu, poohlíží se po inovativnějších formách svých zhudebněných příběhů, které tvarují do češtinářské pochutiny (kromě instrumentálního kusu Orange Box). Na albu zanechalo duo i otisk místa nahrávání – odlišující se finální track Normandie přibližuje se skoro až severskou atmosférou pocity z chladného severu Francie.

Třetí deska má svou osobitou formu, která duo Kieslowski charakterizuje a řadí mezi nejzajímavější současné české písničkáře. Na albu Mezi lopatky popisují svět, ve kterém žijeme všichni. Jen oni se nebojí své bolesti popsat. A dělají to hezky, s grácií a lehkým optimismem.

90% Recenze | Veronika Vlachová | 24.9.2014

×