Tincian - Veronika Vlachová - kulturissimo.cz

9Bach

Tincian
CD $ 17.83

Tincian od 9bach: Velšská exotika s autentických citem

85% Recenze | Veronika Vlachová | 18.6.2014

Zpívají jazykem, kterému rozumí jen zasvěcení, a přitom jejich hudba promlouvá srozumitelnou naléhavostí. Zadírá se pod kůži a emocionální intenzita by se dala krájet na tlusté plátky. Kapela 9Bach pochází z Walesu a je hrdá na svůj rodný jazyk – velštinu, která provází celou jejich tvorbou. Dalo by se předem říct, že když se celé album pyšní krásnými melodiemi písničkového charakteru, kompozičně jednoduchými party, vícehlasy a instrumentální pravidelnou rytmičností, bude to nuda. Ovšem více než padesátiminutové deska přesvědčí během pár vteřin o opaku.

9bach

Současná šestičlenná formace z velšského Gerlanu zaujala už svým debutem z roku 2009. Eponymní prvotina si striktně vybírala jen velšské lidové písně, které přetransformovávala do vlastních zajímavých aranží s trochou rockové agresivity. Přesto si ve vyznění zakládající a zároveň manželské dvojice – Lisy Jen Brown a Martina Hoylanda – zachovávaly jemnost a křehkost. Proto vloni svým prvním počinem zaujali odbornou veřejnost na veletrhu Womex, což je vedlo přímo do stáje nahrávacích studií Real World Recods. Výsledkem je aktuální deska Tincian, složená z devíti vlastních kompozic a jedné upravené lidové písně (Pa Le?).

Velkou doménou celého alba je rozhodně velština. Hraje velkou roli, a i když jazyku nerozumíte ani z jedné padesátiny, dotváří svou zvukomalebností exotičnost i značnou intimitu díla. Znělý hlas Lisy Jenn, frontmanky kapely, je přesvědčivě narativní. Popisuje příběhy autobiografické, svých přátel, ale i ty smyšlené. Nebo dokonce básně (ne)známých básníků. Vlastními slovy popisuje smutné i zoufalé situace (Plentyn), pocity osamocení v přelidněném světě (Llwybrau) či porod za bouřlivého počasí (Babi’r Eirlys). Ze všech skladeb číší nepolapitelná dramatičnost i historická mystika (např. Ffarwél). A i když jsou 9Bach občas skoupí na instrumentální rozmanitost, jejich předností je rozhodně cit pro zvukovou kombinaci, způsob užití a vůbec pro výběr nástrojů. Ať už jsou jejich skladby složené z nenáročných melodií na piano, zvuky jsou držené pod pedálem, v pozadí buben a rytmická dřívka či harmonia (Llwybrau), nebo si vystačí pouze s vícehlasy vedené acapela (Babi’r Eirlys), znějí emocionálně bohatě a dovršují svou preciznost senzitivního tektonického či instrumentálního uspořádání a zvukových kombinací. Proto je Tincian příjemnou deskou, která se dobře poslouchá i prožívá. Bez dalších zvláštních nároků.

×