Bueno - Sonja - freemusic.cz

Jiří Vedral

Bueno
CD $ 9.46

Indies Records právě zažívají asi "nejplodnější" léta své existence. Zasloužili se o dnes již celorepublikově uznávané písničkářky Radůzy, mezi jejich stálé "koně" patří taková hudební tělesa jako Psí vojáci nebo Už jsme doma. Asi i proto se label poslední dobou nebojí vydávat i interprety, u nichž se větší šance na úspěch očekávat nedá, nebo čeří vody hudebních stylů, ke kterým měl ještě donedávna daleko (jako např. novinkové Cd hip-hopové formace Minuta ticha). Sečteno a podtrženo, aktivity brněnských Indies jsou jistě obdivuhodné, ale nebylo by na škodu zamyslet se nad tím, zda určití "svěřenci" nepostrádají zajímavý autorský element, jehož absence začíná ve větším množství tak trochu nudit. O tom, zda mezi tyto desky patří i nové album Jiřího Vedrala - Bueno, by se dalo polemizovat.

Z prvního odstavce by mohl vzniknout dojem, že cédéčko, o kterém je řeč, nemá příliš šancí vzbudit v posluchači alespoň špetku pozornosti. Nenechte se ale zmýlit - Jiří Vedral - instrumentalista, textař a skladatel v jedné osobě totiž moc dobře věděl, že sám by na celou desku nestačil. Spojení síl s doprovodnou kapelou proto bylo trefou do černého a album se tak přiostřilo pikantní hudební "omáčkou", bez které by písničky ztratily rozmanitější a impulsivnější nádech.

První tvář desky je prosluněna hybnými rytmy, které zadají na vrub množství akustických nástrojů a perkusí. Hned startovní "Když chceš být u ní" je toho zářným příkladem - spolupráce melodických nástrojů a hbitá rytmika vás nutí dělat něco víc, než si jen zběžně podupávat do noty. Druhá půlka je naopak čistě lyrická a folkovější, mezi její esa patří bezpochyby "Než se rozední" a "Do tvých ran". Hned musím podotknout, že bez všelijakých bubínků, klávesových podkladů a sól (jichž se ujal klávesový mág Zdeněk Zdeněk) a doprovodných vokálů by to prostě nešlo - ať už u živějších či pomalejších věcí. Vedral by si zkrátka na pódiu jenom s kytarou a heligonkou nevystačil.

Vedle vstřebání hudby, v které se střídá jasná poloha s oblačnou (ne všechny písničky jsou natolik zábavné a "originál"), musíte přistoupit i na jednoduché slovní hříčky, co se textařské práce týče. Když se vám v nich časem podaří objevit jejich skrytý půvab, jste na dobré cestě tuhle desku pobrat se vším všudy. Za největší plus alba proto považuji hlavně jeho písničkářskou pohodu, kterou je prolnuté od začátku do konce. Díky tomuto sympatickému přístupu se dovedu smířit i s mnoha zmiňovanými pochybnostmi, které ve mě album probouzí.

55%

×