Krátkovlasá čembalistka - Milan Tesař - hudba.proglas.cz

Tady To Máš

Krátkovlasá čembalistka
CD $ 6.66
MP3 $ 3.53

Pod názvem Krátkovlasá čembalistka vyšlo třetí autorské CD skladatele a pianisty Tomáše Kytnara a jeho skupiny Tady To Máš. Jde o zatím nejucelenější album této kapely, která se nebojí citovat klasiky a přitom zůstává svá.
I když Tomáš Kytnar dál zůstává především (spolu)dramaturgem a (spolu)majitelem brněnského klubu Stará Pekárna, jeho návrat do role aktivního muzikanta bychom neměli podceňovat. Už třetí řadové album jeho volného projektu Tady To Máš svědčí o tom, že to někdejší pianista rockové skupiny Makyota myslí s muzikou vážně. Tomáš se opět obklopil hudebními přáteli z Česka a Slovenska, dál zhudebňuje slovenskou poezii (nechce „zbytečně opouštět pohodlnou již vyšlapanou stezku“, říká v rozhovoru pro server Brno – město hudby). V žádném případě však nejde o bezmyšlenkovité opakování vyzkoušeného konceptu. Tomáš Kytnar a Tady To Máš na novém albu vyzkoušené momenty obměnili, a to ku prospěchu věci. Nehrozí totiž, že byste se při poslechu Krátkovlasé čembalistky nudili.

Vedle slovenských textů a některých neodmyslitelných hudebníků (Miloš Železňák, Juraj Turtev nebo kapelníkův syn Lukáš Kytnar) zůstává poznávacím znamením projektu Tady To Máš hra Tomáše Kytnara, který klavír používá jako nástroj rytmický, harmonický – a až na posledním místě melodický. Jeho repetitivní figury připomínají kytarové nebo basové riffy z rockové hudby, ve spojení s Železňákovou kytarou pak Kytnarův klavír vytváří skutečně bohatý a plný doprovod. Přesto je toho v hudební složce alba dost nového.

Jednou z nejnápadnějších novinek je krátký motiv, pár tónů, které klavír zahraje na samém úvodu alba a poté je zopakuje například na začátku třetí skladby Ideálna jar a znovu ve skladbě Naopak. Album tím pádem tvoří sevřený, koncepční celek nejen po stránce textové nebo aranžérské, ale také kompoziční. Nová je také práce s rytmikou. Ano, rytmická role klavíru je i zde klíčová, stejně jako souhra Kytnara-otce s Kytnarem-synem, bubeníkem. Svým způsobem rytmizující je také role trombonisty Mojmíra Bártka v písni Pre teba. Hlavní změnou je však role basy: Baskytarista Mojmír Bob Sabolovič nahradil v Tady To Máš kontrabasistu Pavla Kuličku Všianského, a ráznější přístup k basovým tónům je velmi zřetelný. Možná s tím souvisí i odvážnější role elektrické kytary, která ve skladbách Naopak a Peklo nebo sahá až do nezvykle rockových poloh.

Aniž bych si to empiricky ověřoval, Krátkovlasá čembalistka na mne působí jako nejbluesovější album Tady To Máš. Zajímavé je, že zatímco zkušený slovenský bluesman Juraj Turtev si v tomto projektu dál hájí svou vyprávěcí, barově jazzovou polohu (Jagavé svetlo pavučín), jako skuteční bluesmani se zde projevují zpěvák Tomáš Frgala (na Kytnarových deskách nováček) a kytarista Miloš Železňák (nejen díky použití dobra v Naopak). Novinkou je také účast Tomáše Kočka v úvodní skladbě Tak volá do hory. Moravanu Tomášovi slovenština sluší, avšak zajímavější (v pozitivním slova smyslu) než jazyk je poznání, jak Kočkův tvárný hlas skvěle zapadl do bohatě zaranžovaného Kytnarova orchestru.

Tady To Máš zatím směřují ke stále sevřenějším albovým tvarům. O tom, že je novinka zatím nejucelenějším Kytnarovým dílem, svědčí nejen zmíněný opakující se melodický motiv, ale také několikeré citace klasiků: Závěrečná coververze stoneovské Honky Tonk Women navazuje na Bowieho Heroes z předchozího alba. Nicméně své vzory a inspirace si Tomáš Kytnar dovolil citovat i v autorských skladbách Naopak (Zvonky, zvoňte od Prúdů) nebo Peklo nebo (Dylanovo Knockin’ On Heaven’s Door). Album jako celek je pak poctou nejen blues, ale možná ještě více poetice Deža Ursiniho. Právě jeho přístup k hudbě i interpretaci textů mi připomíná skladba Jagavé svetlo pavučín a jeden Ursiniho text Kytnar na albu navíc také zhudebnil (Pre teba).
Album Krátkovlasá čembalistka vyšlo ve vkusném obalu, což je u Tady To Máš samozřejmostí. Novinkou je, že disk obsahuje jako bonus nejen alternativní verze dvou skladeb (mj. s účastí Daniela Salontaye z dua Longital), ale také kompletní dvě předchozí alba ve formátu mp3. To už je pořádná porce dobré muziky za ne příliš mnoho peněz!

Vydavatel: Tomáš Kytnar
Rok vydání: 2013
Žánr: šanson/blues