4 - Veronika Vlachová - www.kulturissimo.cz

Eggnoise and Ondřej Galuška

4
LP $ 15.16

4 od Eggnoise: zmrtvýchvstání, které se vyplatí

Nejdřív to vypadalo, že existence Eggnoise je definitivně rozprášená. Ostatně před dvěma lety, když se tehdy sedmičlenná kapela loučila se svými fanoušky na svém posledním koncertě, nic nenasvědčovalo tomu, že by se cesty muzikantů opět spojily. Ovšem v pořadí čtvrté album se symbolickým názvem 4, odkazující se na film Jana Hřebejka Svatá čtveřice, je velkým důkazem toho, že Eggnoise stále žijí.

Ačkoli autorský projekt Ondry Kopičky a Ondřeje Galušky se na české scéně pohybuje už neuvěřitelných dvacet let, „čtyřka“ s sebou nese několik novinek, se kterými jsme se v souvislosti Eggnoise do té doby nesetkali. Pomineme-li fakt, že předzvěstí nově vznikajícího alba byl soundtrack k Hřebejkovu filmu Svatá čtveřice, tvoří ho i skladby, které s filmem nemají nic společného. Kromě toho se na desce po dlouhé době objevuje i čeština (poprvé od prvního alba) a funguje jako rovnocenný partner k užívané angličtině. Nově do kapely přišel i Jaryn Janek na post baskytaristy a akustické nástroje a hlasy obou leaderů kapely jsou okořeněny elektronikou.

Úvodní pohodová Wandering Isle ladí album do původních kontur, u kterých Eggnoise skončili. Nic na tom nemění ani následující To Grow a Head, která si libuje v pravidelném rytmickém tepu a chytlavém refrénu. A jedna ze tří česky zpívaných písní Houpacího koně pokračuje v nalajnované hravosti. Pomalý a lehce unylý rozjezd alba rozřezává až Anytime 8, která jasně vybočuje z dosavadní tematické linky. Skladba v podobě menšího zvukového uragánu, který by snesl i syrovější proporce, jasně ohraničuje druhou, na druhý poslech zábavnější polovinu alba. Příjemnou rozcuchanost desky uklidňuje česky zpívaná Moucha, která v sobě kombinuje snovost, fantazii a velkou špetku elektroniky. Reggae šmrncnutá Trouble působí jako zklidnění před bouří, před následující PAT, lehce experimentální a zvukově i kompozičně zajímavou skladbou. Závěr pak patří písni Něco se..., která se stala i titulní skladbou k filmu Svatá čtveřice.

I když je čtyřka jako plnohodnotná deska značně krátká, Eggnoise se jí opět zařadili mezi aktuální české formace, které rozhodně stojí za pozornost. Poukázali tak nepřímo i na to, že jim sluší čeština, a přestože některé kompozice znějí opravdu světově, o artikulaci angličtiny se to rozhodně  říct bohužel nedá. Po multižánrovém a pozitivně přijímaném albu Yolk se deska 4, z větší poloviny bohatá na popovější skladby, otevírá širšímu publiku a Eggnoise si tak stvrdili pokračování své existence.

75%

Veronika Vlachová

×