Zeroth - Gaco Novomesský - novypopular.eu

Luno

Zeroth
LP $ 13.36

Nulté Luno a spanilé návraty božskej Emy

Luno ako názov kapely vám takto na prvé počutie možno nič nepovie. Ak ale dodám aj Khoiba, prípadne ešte Roe-Deer, začne niektorým svitať.

A keď to celé uzavriem: Ema Brabcová! – bude hneď všetko jasné. Pretože Ema Brabcová – česká Björk, Emo-Ema atď..., vynikajúca speváčka s nezameniteľne krásnym, jemne opieskovaným a maznavo zmyselným vokálom si za roky účinkovania so spomenutými kapelami našla fanúšikov i na Slovensku. Najmä s kapelou Khoiba to svojho času vyzeralo na veľký rozjazd aj smerom do sveta. Spevák Robert Smith z The Cure si ich v roku 2005 vybral ako predkapelu na veľký koncert v Berlíne, ich albumy sa začali distribuovať aj v Nemecku, USA, Japonsku, boli zahraničné festivaly, koncerty po Európe, hudba do českých filmov Restart, Jedna ruka netleská (do filmov Doblba! či Po hlavě do prdele už ale pesničky dať odmietli...), Ema okrem toho spolupracovala aj s Muchowom, Romanom Holým, Jiřím Burianom (synom známeho pesničkára Jana Buriana) zo Southpaw, kapela robila plány..., iba keď Ema odrazu hodila spiatočku a veleúspešnú Khoibu opustila. Neobišlo sa to, pochopiteľne, bez veľkého roztrpčenia spoluhráčov a silných slov na jej adresu. Ema si dala pauzu a k novému speváckemu návratu sa nechala prehovoriť až v roku 2009, bývalým spoluhráčom z Roe-Deer, basákom Šmitym. Spočiatku zamýšľali iba spoločne vydať Eme sóloalbum. Nakoniec z toho vznikla kapela Luno a po dvoch EP (Luno s ôsmimi a druhé, pod názvom Litato /2011/, so štyrmi piesňami a ich akustickými verziami, nahranými u Šmityho na chate) aj ozajstný debutový album Luna Zeroth. V podstate však ide napokon predsa len o Emin sóloalbum – všetky texty a väčšina hudby sú od nej.

Ema má byť po kom hudobne nadaná. Jej otec, multiinštrumentalista Eda Brabec hrával v sedemdesiatych rokoch vo veľmi kvalitnej bluesovo-džezovej pražskej formácii Yatchmen, kde spev obstarával napríklad Jirka Tomek, neskorší perkusionista Pražského výberu. Eda hráva dodnes a ako milujúci otec nemohol dcére nevypomôcť – tak ako už v časoch Roe-Deer - aj na albume Zeroth. Keď Luno prišli začiatkom januára predstaviť a pokrstiť (Eminým bozkom) Zeroth do bratislavského Nu Spirit Clubu, fanúšikovia bývalej Khoiby zostali trochu zaskočení. Namiesto triphopového „atmosférického popu plného melanchólie a pozitívnych emócií“ ako svoju hudbu kedysi charakterizovali sami khoibáci, Luno divákov priklincovalo oveľa tvrdšou, bigbítovou rytmikou a nečakane ostrým zvukom. Album Zeroth je oproti živému hraniu predsa len decentnejší, došlo samozrejme aj na emo, na stíšené polohy. To najzaujímavejšie z Luna, Emin hlas, si aj v novom obkľúčení zachoval uhrančivosť a krásu. Ema ako školáčka chodila na piáno, ale bola vraj lajdáčka, a tak za trest musela ešte niekoľko rokov dochádzať aj k profesorke spevu. Niežeby vďaka tomu jej hlas znel operne, akademicky školene, ale premárnené roky to určite neboli.
Emine podmanivé piesne z albumu Zeroth - veľmi kvalitný nezávislý pop, píše sa v Česku - by mohli... mali! znieť z bežných rádií a som si istý, že z nejednej by sa stal žiadaný hit. A vďaka klipom, ktoré ku každej piesni Luna nakrúca manžel Emy Brabcovej, fotograf Roman Dietrich (pozrite si na youtube klip k No Heil Syndrom, Eminej najobľúbenejšej z albumu Zeroth), by sa piesne Luna mohli pokojne objaviť napríklad aj v jedinom hudobnom programe verejnoprávnej ČT Medúza. Keby ho, pravda, neboli práve pred pár dňami zrušili...
Nebola by to však ani Ema Brabcová, keby hneď po odprezentovaní a pokrstení Zerotha neoznámila, že si opäť dáva menšiu pauzu a odchádza kamsi do zahraničia. Ale v lete sa vraj na ňu a Luno zas môžeme tešiť. Dúfajme teda, že aj na nejakom slovenskom fesťáku. Piesne z albumu Zeroth (0-th) za to stoja.

Gaco Novomesský

×