Cigareta ve dvou - Karel Souček - hudebniknihovna.cz

Psychedelic Morning

Cigareta ve dvou

Pro příjemné večery s drinkem a cigárkem

Brněnský skladatel, zpěvák, kytarista a textař Gregory Dimanche, který stojí za jednočlenným projektem Psychedelic morning, sám v tiskových materiálech radí posluchačům, kdy a v jaké atmosféře si pustit jeho debutové album Cigareta ve dvou. Ideální je o klidném večeru, kdy už je po práci a všech povinnostech, dát si k tomu drink a cigárko a nechat volně poletovat myšlenky o problémech, radostech a vztazích.
Gregory to trefil, přesně k takovémuto večeru se jeho hudba hodí. Není totiž zrovna moc originální, objevná či nápaditě propracovaná, ale kouzelnou atmosféru navodit umí. Takovou tu uvolněnou, svobodnou, líně vláčnou, kdy je člověku prostě dobře.
Autorské album Cigareta ve dvou vychází z trochu domácího, lehce načrtnutého, mírně psychedelického folku, který často přechází do silně melodického rocku. Gregory nabízí přehledné, jemné (i když občas umí i zabouřit), úmyslně nekomplikované songy, které staví na výrazných melodiích a refrénech, jednoduchých rytmech a sugestivní atmosféře.

Obyčejné písničky pro radost

Gregory Dimanche prostě skládá obyčejné, i když někdy zaměnitelné písničky, které nemají ambice dobývat hitparády, ale jen potěšit, udělat radost, navodit hezkou náladu. Bez dalších nástrojů a hlasů by vyznívaly trochu nudně, tak si autor přizval hostující muzikanty, konkrétně kytaristu Jiřího Kučerovského, kytaristu, baskytaristu a klávesistu Tomáše Novotného a vokalistky Janču Ondrákovou, Olgu Königovou a Sáru Milfajtovou. S jejich pomocí zní přeci jen pestřeji.
Titulní písnička přináší lehký, vzdušný a příjemně melodický rock, v němž dominantní Gregoryho zpěv vhodně podbarvují a zjemňují ženské vokály. Atmosféra, ve které vám bude fajn. Podobné vyznění nabízí Julie, jen zpěv je mnohem naléhavější. Křehčí skladba Laura zavádí posluchače poprvé do světa Tracyho tygra, známé to knihy Williama Saroyana. Její postavy se do písní ještě několikrát vrátí.
V Padací přidá zpěvák na naléhavosti svého projevu, skladba Tracy, kde jsi je proložena čtením Vlastimila Brodského z této slavné knihy. Do melancholické nálady desky vhodně zapadá a Gregorymu slouží k porovnání svého vnitřního života se životem a vztahy postav z novely. Sebevrazi a Papírová směřují více do folku.

Osobní texty zachycují vztahy

Snad v každém článku o Cigaretě ve dvou je zmiňována podobnost s tvorbou Mňágy a Žďorp. Tomu se opravdu nelze vyhnout, Dimanche má hodně podobnou barvu hlasu jako Petr Fiala, nálada hudby je také prakticky totožná, takže skladby Ty a já nebo Ze života by klidně mohla mít valmeszká legenda na svém repertoáru. Jen by je asi více a lépe zaranžovala a přidala energii.

Jedinou vymykající se skladbu představuje Paříž, zvukově pestřejší a ne tak líbivě melodická píseň zavánějící world music. Zbytek alba se pak opět vrací do starých, ale zatím ještě nerezavějících folkrockových kolejí, kterým dominují jednoduchá aranžmá a naléhavý Gregoryho zpěv. Příjemným zpestřením jsou ještě nasamplované zvuky v pozadí, ty dotvářejí atmosféru a působí přirozeně.
Poetické, hodně osobní texty zachycují vztah mezi mužem a ženou. Ten se táhne celou nahrávkou, takže v tomto smyslu by ji šlo považovat za koncepční. Složitý, nejednoznačný vztah plný hledání, rozchodů i sbližování, v němž se naděje střídá s rezignací. Nakonec přes všechny peripetie má ale pozitivní vyznění.
„Ty říkáš, že už nechceš víc, jen občas ode mě slyšet, že svět je zase barevnej a je se ke komu vracet." Album Cigareta ve dvou sice moc barevné není, ale vracet se k němu je pro jeho přirozenost a normálnost příjemné. Výše zmíněná nálada je zaručena.

×