Antologie moravské lidové hudby CD1 & CD2 - Jan Willem Broek (NL)

Antologie moravské lidové hudby

Antologie CD 1 - Horňácko
CD $ 10.02

Zoals gezegd brengt het Indies Scope label een breed palet aan muziek uit, waarbij de link naar Tsjechië altijd wel ergens naar boven komt drijven. Daarnaast brengen ze ook de meer traditionele muziek. Moravië is het oostelijke deel van Tsjechië en daar zijn sommige tradities van weleer nog springlevend. Het gebied is vernoemd naar de rivier Morava en heeft als bekendste steden Brno en Ostrava, waarbij ik in het eerste wel eens ben geweest. Wat je daar merkt is dat ze trots zijn op hun stad en er heel anders naar de rest van het land wordt gekeken. Daarbij hebben ze ook nog steeds hun eigen muziek, die nogal verschilt van andere traditionele Tsjechische muziek. Dat een groot deel van de muziek Hongaarse elementen bevat is wellicht doordat de Hongaren, zij het heel lang geleden, daar binnen zijn gevallen. Maar zoals vaker in de Oost-Europese landen, is men fier op zijn geschiedenis en tradities en houdt die daardoor langer in stand. Om de regio eens te eren brengt het Indies Scope label 4 cd’s uit met daarop een selectie aan bands en artiesten die een significante bijdrage hebben geleverd om de authenticiteit van de regio in stand te houden. En het zijn geen vreemde eenden in de bijt, maar Moravie2vertegenwoordigers van een grote deel van het Moravische volk. Deel 1 en 2 van deze Moravské Lidové Hudby serie zijn reeds verschenen en bij het schrijven van deze recensie zullen ook deel 3 en 4 het licht zien. Ik zal geen opsomming maken van alle namen die deze compilaties sieren, want het merendeel is toch niet bekend. Veel leuker is dat je een prachtig overzicht krijgt van de bijzondere muziek uit een specifiek gebied. Grof gezegd klinkt de muziek als een unieke mengelmoes van Tsjechische, Roma, Russische, Servische en Hongaarse muziek en klassiek. Dat betekent veel krassende violen, draailieren, traditionele instrumenten en natuurlijk prachtig dramatische zang die de geschiedenis en al het leed van het landsdeel uit lijkt te ademen. Elke cd is ook nog eens voorzien van een uitgebreid boekje in meerdere talen met de uitleg en geschiedenis van de diverse artiesten en tracks. Laat je gewoon eens verrassen door deze rijke cultuur, die op prachtige dienbladen aangeleverd worden. Chapeau!

Jan Willem Broek

×