Fayt - Petr Balada - musicserver.cz

Čankišou

Faÿt

Lid Čanki zaplavuje Evropu

Je to poslední hit kulturních rubrik. Deska "Faÿt" v evropském žebříčku world music. V ceně Apollo se ovšem mezi finálovou šestku nedostala. Z toho plyne, že letošek je pro českou muziku nebývale bohatý na kvalitní produkty a Evropa se proti nám jednoznačně spikla, když je odmítá do svých hitparád zařazovat.

Čankišou rozhodně nejsou kapelou, která by zůstávala zapouzdřená v jednom hudebním módu. Stačí si vedle novinky poslechnout například devět let staré album "Densé Ju". Rozdíl je slyšet od prvních tónů. Hypnotickou seanci postavenou na bicích a perkusích, která pak v živém provedení neměla daleko k rané tvorbě Underworld, vystřídala rocková přímočarost.
Zdá se, že bubeník vypil pár energy drinků, a co nechal, to dorazila dechová sekce. Navzdory čtyřminutové průměrné délce jednotlivých tracků si většina z nich udržuje až punkově zabijácké tempo. Na letních festivalech budou jednoznačně patřit mezi ty kapely, po jejichž vystoupení se budete dožadovat kyslíkového stanu a pití zdarma. Na stoupající renomé napříč Evropou je to však málo. V čem tedy tkví výjimečnost "Faÿt"?

Jeden z faktorů se s Čankišou táhne od dob jejich vzniku. Jde o jazyk lidu Čanki, ve kterém jsou opět sepsány všechny texty. Má v sobě příchuť exotických dálek, šmrnc cikánské živočišnosti i přitažlivost tajemství skutečného významu jednotlivých slov. Univerzální sdílená nesrozumitelnost měnící se v případě hudby na univerzální srozumitelnost navíc okořeněnou o lokální libůstky. A tím se dostáváme k faktoru číslo dvě.

Deska "Faÿt" by se do žebříčku world music nepropracovala, kdyby v sobě neobsahovala globálně srozumitelné hudební odkazy a místní speciality zároveň. V úvodních vteřinách "Saz Ty Sera" si tak posluchač nemůže být jist, zda neposlouchá odpověď na "Intergalactic" (Beastie Boys), aby ji vzápětí rozcupovaly téměř bollywoodské motivy. Nejpovedenější track "Vardusa Saza" zase pro změnu obsahuje dívčí sborovou pasáž, která jako by sem byla vlepena z moravské lidovky.

Finální verdikt? "Faÿt" je hravá deska, ale v předchozím odstavci zmíněných momentů by snesla více. "Faÿt" má vražedné tempo, ale občas měla šlápnout na brzdu, aby se rozdíly mezi jednotlivými písničkami nesmazávaly, což tady občas zahrozí. "Faÿt" si ovšem i tak může v porovnání s ostatní tuzemskou produkcí na svůj obal umístit nálepku Originál. A jak ukázalo tolik medializované pořadí jednoho žebříčku, nemusí si ji strhávat ani při cestě za hranice. To je na sedmou nejlepší desku letošního roku poměrně slušná bilance.

8/10

Petr Balada

×