Bezobav - Kocábek Antonín - magazinuni.cz

BezoBratři

Bezobav
CD $ 9.46

Třetina někdejšího vydavatelství Indies s přívlastkem Scope se nejen tiše a nenápadně etablovala jako domácí jednička ve vydáváníworld music, ale zároveň se i nebojí objevování nových jmen. Není divu, že v jejich sítích uvízli i česko-slovenští, v Brně usazení Bezobratři. Početné seskupení se věnuje interpretaci folkloru, ale namísto dogmatického přístupu k hudbě jako čemusi mrtvému a zakonzervovanému, s čím je potřeba zacházet opatrně a s úctou k tradicím, a co je jako nedotknutelné určeno jen k zbožnému vzhlížení, ho hraje s radostí, bez potřeby purismu a zachovávání na něj usedlého prachu. Vedle tradičních nástrojů tak na soupisce figurují i například kastaněty, darbuka, violoncello, tamburína či didgeridoo. Debut Bezceler si ještě vydali sami, dvojka BEZOBAV (Indies Scope, 2010, 40:20) jim dává možnost, aby se o jejich misijní činnosti dozvědělo větší množství posluchačů. Při poslechu nahrávky s výrazným zvukem vlastnoručně vyráběných fujar a píšťalek nemůže nepadnout vzpomínka na interpretaci písní ze slavné Sušilovy sbírky písničkářem Jaroslavem Hutkou. Tak jako on i Bezobratři zvládají podání písní z moravsko-slovenského pomezí i Slovenska bez patosu a přirozeně, svěže a současně. Album tak nepůsobí jako strnulé národopisné muzeum s popiskami a všudypřítomnými zdůrazněními „nedotýkat se“, ale jako slavností oživlý skanzen při dnech otevřených dveří, kdy se ochutnávají koláče z v kamenném mlýnku mleté mouky z ručně vymláceného obilí a domácí pálenkou se zapíjejí ochutnávky ručně vyrobených sýrů. Z desky zní obyčejné radosti i starosti, optimismus i smutek, s tak baladickým vyzněním textů, že se nelze zbavit dojmu, že mezilidské vztahy se napříč dobami až tolik nemění. Bezobav je zkrátka vhodné pro posluchače i jakýchkoliv jiných žánrů – s trochou citu a hudebního sluchu podstatu nelze neslyšet. A měli-li jste dojem, že lidové písničky už jsou dnes jen cosi, co lze vytěžit a komerčně zneužít, pak lze tohle živočišností i krásou přirozenosti dýchající album jen doporučit.

Kocábek Antonín

×