Jak opustit Bystroušku - týdeník A2

Kocourek a horečka

"Jak opustit Bystroušku" vyšlo v týdeníku A2
Klára Libertová

Brněnská kapela Květy, působící na alternativní scéně již od roku 1993, vydala jedenáctého září druhé oficiální album, nazvané Kocourek a horečka. Autorem textů, většiny hudby i nostalgicky laděného bookletu je zpěvák Martin E. Kyšperský, který se svým výrazem (neobvyklé a pravidelné polykání poslední slabiky u slov!) pohybuje někde mezi Richardem Krajčem a vokalistou skupiny Vltava Romanem Nebřenským. Hudebně je toto duo (druhým stálým členem je Aleš Pilgr) jen stěží zařaditelné: bez varování se tu mísí prvky jazzu, blues, bigbítu, freak-folku, latiny (působivá Okna do zahrady) i šansonu. Horečnatě se tu převalují kakofonické disharmonie, jež jsou prosyceny surrealistickými, obtížně zhudebnitelnými texty s nebývale složitou syntaxí, a tesklivé melodie, stínující atmosféru psychedelické pohádky. Bajka to ovšem nikdy není hysterická ani infantilní, nýbrž v sobě uchovává potenciál košaté imaginace a aforizující poezie (jedenáctiskladbová deska je doplněna klipem k písni Pasáček ovcí z předloňského opusu, který nesl silně obrazivý titul Jablko jejího peří).
Ocitáme se v tajemném lese, který s posluchačem komunikuje skrze početný hudební arzenál. Doléhají k nám tóny elektrických varhan společně s akustickými kytarami rozvibrovávanými smyčcem; ty jsou vzápětí střídány umírněnějším kontrabasem, vzdušným xylofonem či hypnotizující mandolínou. Cestu podrostem si klestí četné perkuse, především invenčně zakomponovaný balafon, zvonkohra, ale také kontrast završující skleničky s vodou a telefon. Květy se nebojí improvizace a za pomocí několika hostů (kupříkladu klávesista Ondřej Kyas nebo Tomáš Vtípil na trumpetu) umějí dát skladbě pevný, soudržný tvar. Příkladem za všechny budiž píseň Opustit Bystroušku, nesmírně emocionální surrreálná hříčka v čtyřčtvrťovém taktu: asociativní napojení veršů střídají krkolomné údery balafonu, odsekávaná španělka a violoncellové pizzicato Doroty Barové z Tara Fuki. Hudba, v níž se fantazijnost promítá do všednosti a za každou drobnou radostí číhá kocouří drápek melancholie. Neboť: „I tento krásný květ musíme zavinout a vrátit.“

Autorka studuje religionistiku na HTF UK.

×