Insanyya - Gadjo.CZ - novypopular.eu

Al-Yaman

Insanyya

„Ako rybár čakajúci na východ slnka ja čakám na zjednotenie spriaznených duší.“
(Z textu skladby Wish.)

Al-Yaman je považovaná za jednu z najkultivovanejších etnopopových rybiek českého hudobného rybníčka, sami však ovácie a nadšenie z ich tvorby komentujú vecne a s nadhľadom: ,,Naša prvá platňa Hurriya bola hravejšia, farebnejšia, štýlovo rôznorodějšia. Insanyya je o niečo rockovejšia, naliehavejšia, koncepčne ucelenejšia, menej tanečná, zato poslucháčsky náročnějšia,“ tvrdí Al-esh Hyvnar tvoriaci spoločne s jemenskou krásavicou, speváčkou Ashwaq Abdulla Kulaib (v Prahe žije od roku 1990) prazáklad často meniacej sa zostavy. ,,Personálne zoskupenie muzikantov stvárňujúcich koncertnú podobu inak skôr štúdiového projektu Al-Yaman, sa po celý čas obmieňa. Preto sme sa s Ashwaq rozhodli, že Al-Yaman sa už bude prezentovať ako autorské duo al-esh & ashwaq,“ komentuje Al-esh ich personálny vývoj.
Na zvukovo aj koncepčne vyváženejšom druhom albume Insanyya (Ľudskosť) je treba pripomenúť prítomnosť skladateľa, multiinštrumentalistu a na tejto platni hráča na tabla, percussion i didgeridoo Tomáša Reindla, ktorý Al-Yaman podporil už na ich prvotine, rovnako ako izraelský bubeník Jonathan Omer.
V troch piesňach z hosťovsky zaspieval Amit Chatterjee (India-USA) a v druhej polovici skoro deväťminútovej verzii arabského tradicionálu Qudum Al Rasul naozaj efektne zažiaril MC Turner Harrison.
Súbor Al-Yaman, najčastejšie prirovnávaný k Asian Dub Foundation, alebo Speed Karavan. Ak dramaturg hudobného festivalu dovidí na českej hudobnej scéne ďalej než za knedlo-vepřo-zelo, tak v lete čakajme z povodia Vltavy kvalitné vlnobitie súčastnej interpretácie arabskej hudobnej tradície made in EU, respektíve jej kľudnejšiu stredoeurópsku verziu.

****
Gadjo.CZ

×