Mater - Karel Souček

Godár s Bittovou vzdali hold síle mateřství

Emotivní, něžné, uhrančivé, nadčasové. Těmito slovy lze charakterizovat album Mater, na kterém se podílel slovenský skladatel Vladimír Godár, moravská zpěvačka Iva Bittová, bratislavský Sbor konzervatoře a soubor historických nástrojů Solamente naturali, jehož uměleckým vedoucím je přední evropský houslista Miloš Valent. V současné uspěchané době působí Mater jako zjevení. Není důležité, zda o této hudbě hovoříme jako o vážné, duchovní, folklórní nebo staré. Podstatné je vyznění a to je v tomto případě nesmírně naléhavé. Každá ze sedmi zde zastoupených skladeb tvoří součást mozaiky silného příběhu o nezastupitelné roli matky. A o koloběhu narození – smrt – znovuzrození. Atmosféru alba navodí a zároveň i uzavře jemná modlitbička Maykomashmalon, v níž disciplinovaný vokál Ivy Bittové lehce podbarvuje viola s violoncellem. Stejně pietně začíná následující Magnificat. Ten však postupně sílí, přidává se sbor a další nástroje a po uhrančivém vrcholu se vrací k původní křehkosti. Něžnou ukolébavku Uspávanka střídá meditativní Ecce puer a pak nastupuje vrchol alba, dvacetiminutová Stálá Matka. Propracovaná kompozice o matce, která ztrácí svého jediného syna. A vůbec není důležité, že se jedná o Krista, nadčasovost je jasná. V této dramatické, klenuté skladbě dostává Bittová největší prostor. Je dojemná aniž by ždímala z posluchačů slzy. O to radostněji vyznívá následná dynamická Regina coeli o vzkříšení. Iva Bittová zpívá slovensky, anglicky, v jidiš i latinsky. Ve všech jazycích se pohybuje s naprostou samozřejmostí a každý tón má své opodstatnění. Její pěvecký výkon dokonale souzní s Godárovou jemnou hudbou a navíc odhaluje, že zpěvačka si už lecčím také prošla. Slyšet tuto kompozici v kostele či chrámu musí být úchvatný zážitek. Unikátní dílo navíc zdobí exkluzivní knížečka s texty v několika jazycích, obrazy a fotkami. CD Mater tak kromě hudebního nechybí ani výtvarný a literární rozměr.

Autor: Karel Souček

×