Oslava - Ivan Kott

Jablkoň

Oslava
CD 224 Kč

Oslava nad Oslavou

Kapela mající v názvu krásné, i když poněkud neobvyklé pojmenování pro jeden ovoc-ný strom, existuje už pěknou řádku let, uskutečnila nespočetné množství koncertů a nahrála dlouhou řadu alb, ale projekt, který vyvrcholil koncertem v žižkovské Akropoli ve středu 8. února, je skutečně mezníkem v její historii. Všechno začalo 28. července loňského roku na festivalu Folkové prázdniny v Náměšti nad Oslavou, kde byl koncert kapely nahráván a natá-čen na video. Něco ze zpracovaného obrazového materiálu bylo posléze odvysíláno Českou televizí, ale vrcholem bylo vydání alb na CD a DVD shodně nazvaných JABLKOŇ LIVE – OSLAVA, která byla na zmíněném koncertu pokřtěna. Dění na Náměšťském zámku probíha-lo ve dvou fázích. Odpoledne hrálo základní kvarteto společně s houslistou Jaroslavem Svě-ceným a večer se odehrávala další část koncertu, kde s pánskou čtveřicí také hrála a zpívala nová členka Jablkoně herečka Anička Duchaňová a řada hostů. Do těchto dvou celků je také rozdělen záznam na obou discích, přičemž na tom obrazovém je toho pochopitelně zachyceno více. Hudební album zahrnuje 6 titulů z odpolední "posvěcené" části a 15 z programu večer-ního, pohyblivé obrázky nabídnou 8 skladeb z odpoledne a 19 z času, kdy hlediště již bylo ztemnělé. Zajímavý je také výčet hostů, které si Michal Němec k této velké hudební slavnosti pozval – hráč na vše do čeho se dá foukat Jiří Stivín, cimbalistka Zuzana Lapčíková, trumpe-tista Michal Gera, fyzický básník Petr Váša, Filip Spálený a jeho tuba a několik odrostlejších členek židlochovického dětského sboru Skřivánek. Repertoár zahrnuje tituly z období celé existence kapely – od Baby Agy až po Černou Marii a další písničky z předloňského vánoční-ho alba, ovšem hrané v různých variantách, které se mnohdy liší od původní podoby, kterou známe z nahrávky studiové. Pokud jde o název alb, která vydali opět brněnští Indies Records, pak ta OSLAVA je jednak holdem řece, nad níž se město a zámek tyčí, ale také skutečnou oslavou hudby i faktu, že kapela v loňském roce dovršila již 28 let své existence. Ono i to prostředí zámeckého ná-dvoří s krásnými arkádami, které je na záběrech kamer vidět, dává celému koncertu také punc jisté slavnostnosti i při těch nejveselejších bodech programu. Stejně výborný byl ovšem i křticí koncert v Akropoli, kde bylo hlediště doslova nabito, aby vidělo a slyšelo téměř všechny, kteří vystupovali v Náměšti, z nichž chyběla pouze Zuza-na Lapčíková. Přišel si ale zahrát také Ondřej Konrád, který své harmonikové sólo ve Vánoční Kateřině zahrál snad ještě lépe než tehdy ve studiu, při natáčení alba Hovada boží. A ti, kteří ještě neznali novou členku Aničku se mohli přesvědčit, že tato sympatická dívka nejen výbor-ně zpívá, ale také znamenitě ovládá altsaxofon. Na DVD disku je vedle záznamu koncertu nahráno ještě šest videoklipů na písně kape-ly, několik úryvků ze starších koncertů, televizní film o Michalu Němcovi z cyklu Uprostřed běhu a také 52 fotografií. Pokud si tento kotouček s obrázkem jablíčka opatříte, máte o dlou-hých zimních večerech co dělat.

autor: Ivan Kott

×