Peter Lipa

Live in Akropolis Prague
CD 299 Kč
DVD 399 Kč

LEKCE, JAK NATOČIT ŽIVÉ ALBUM
Peter Lipa - Live in Akropolis Prague
Peter Lipa se v březnu uchýlil do pražské Akropole, aby natočil koncertní album. Jde o lekci pro další kapely a muzikanty, jak specifickou atmosféru svých vystoupení přenést do pomyslných drážek kompaktního disku. Najít slabé či nezajímavé místo je nesnadné, až nemožné. Čiré muzikantství Petera Lipy a jeho kapely a hostů čiší z každé písně, ať je to úvodní rozehřívající Mám túžbu, pomalá balada Život ma neraz prehol cez koleno se zasněným vokálem hostující Jany Kirschner, rockově laděná píseň Málo či jazzem a blues prodchnuté beatlesovské předělávky z Lipova tři roky starého alba Beatles in Blue(s). I Saw Her Standing There dostává bluesový kabát i díky foukací harmonice dalšího hosta Ondřeje Konráda, v I Wanna Be Your Man exceluje pianista Lipovy kapely Juraj Tatár, což přítomní diváci nenechali bez odezvy. Diváci jsou vůbec přirozeně silným prvkem téhle koncertní desky, nechybí jejich časté spontánní reakce ani "doprovodné vokály" v několika písních. A navíc je to vtipné. Jen si představte sál vyřvávající z plna sil "Erotické sny!", což je část refrénu písně Raz do týždňa. "Každý je má, to viem," komentuje Lipa lakonicky jejich snahu. Na textaře má vůbec Lipa štěstí a jemně ironické texty Milana Lasici (Prosperita, Balada o štyroch koňoch) patří na albu k těm nejlepším. Písním nechybí šmrnc, energie, pohoda, um. A to ještě občas kapela jen tak z plezíru "zacituje" od konkurence a plynule přejde do Armstrongova Summertime či Englishman in New York od Police a Stinga jako v Baladě o štyroch koňoch. Třešnička na dortu, nikoli berlička na pomoc. Peter Lipa je bezesporu jeden ze stálých tahounů české a slovenské scény, jež hledá svou inspiraci v jazzu, blues, swingu. Není to zpěvák jedné polohy. Nezpívá, ale - jak také sám o sobě říká - na svůj hlas hraje. Nejen například ve chvíli, kdy si se svým hlasem střihne mezihru s kytarou třetího hosta Zdeňka Bíny, ale v podstatě při každé vhodné příležitosti. Osmdesátiminutový záznam, který je o šest písní kratší než sesterské a zároveň vycházející DVD, nabízí převážně písně z alb, jež Lipa vydal v posledních deseti letech. Kdo nebyl na březnovém "nahrávacím" koncertě, může jen litovat, album však nabízí dostatečnou náhradu. A kdo chce přece jen slyšet živé album na živo, nezbývá než navštívit jeden ze čtyř křtů desky na konci září v Brně, Vsetíně, Litoměřicích a Praze.
Tři pecky: I Wanna Be Your Man, Málo, Balada o štyroch koňoch
Hodnocení iDNES: 9 z 10
Dušan Kütner - 19. září 2005, http://show.idnes.cz/