10 let na cestě - Tano - o3.volny.cz

10 let na cestě
CD 299 Kč
DVD 179 Kč

Traband - 10 let na cestě

Já nejsem schopen říct, kde se stala ta výrazná změna. Traband je mezi námi už deset let. Vzpomínám, že přesně před rokem jsem se o něm bavil s několika lidmi- nikdo z nich tenkrát název skupiny neznal. A dnes? Jubilejní koncert v žižkovské Akropoli neměl snad píď volného místa. Začalo to v pětadevadesátém troj-bandem Jarda + Michal + Vašek, aneb kytara, bicí a basa, aneb dvoutaktní rock. A o dva roky později album O čem muži mluví (97) a pak už to jelo s pravidelností tokijských vlakových linek. Kolotoč (00), Road Movie (02), Hyjé (O4) a hned o rok později to, o kterém právě čtete. A pokud bych si měl připomenout většinu z nich, které jsem slyšel, řeknu jedno slovo - bravurní. A dodám druhé - jiné. A pokud bych si měl připomenout recenze a recenzenty, budou se obě slova opakovat. Traband už "nepřichází" s ničím. Přiváží však to, s čím je už deset let na cestách. "Dechno", svižnou rytmickou muziku plnou invence, nádherné texty, kterým dodává šmrnc Jarda Svoboda, podle mého jeden z nejvýraznějších a nejbarvitějších hlasů. Jeho projev si prostě nejde splést. Ten člověk dokáže v jedné řádce textu bavit a v té druhé plakat. "Z dvouhodinového energií nabitého koncertu se na CD vešlo 19 skladeb (+ nový animovaný videoklip)... z toho jsou 4 doposud nevydané skladby," píše se na stránkách labelu Indies. A na bookletu pak můžeme najít slova Jardy Svobody: "Nejsem moc velkým příznivcem ´živých´ nahrávek, raději dávám přednost soustředěné práci ve studiu." Slyšel jsem živáč, slyšel jsou studiové nahrávky, viděl jsem živáč naživo a viděl jsem živáč ze záznamu. Traband má naživo děsivou šťávu. Jenomže se mu podařilo i malinko nevídané (anebo neslýchané), energií nabité je totiž i toto CD. Vřele doporučuji, dávám hodnocení 8 bodů z 10. Traband – 10 let na cestě (DVD) Po recenzi hudebního nosiče se zaměříme na interaktivní nadstavbu, tedy na DVD "10 let na cestě". Zpočátku už můžu říct, že je to DVDčko nabité od prvního do posledního mega. Hned jak vložíte disk do přehrávače, nelekněte se. Uslyšíte totiž okamžitě ostrou pasáž "Žiletek" od Filipa Topola (Psí Vojáci). Nejde o omyl, ale o součást prezentace (loga) vydavatelství. No a když už se uklidníte a natěšeně najedete na menu, bude z čeho vybírat. Už grafické zpracování menu je vynikající, působivé a hezké. Citlivě vybrané barvy, podkreslující hudba, pruh, který přejíždí formát obrazovky jako ostrý pruh světla, vhodně vybrané písmo. Nabídka samotná pak čítá následující možnosti: Koncert, Výběr Skladby, Videoklipy, Bonusy a O Disku + samozřejmě možnost formátu zvuku (Dolby Digital Stereo, Dolby Digital 5.1). Což už samo o sobě dokazuje, že máte-li aparaturu, koncert a vlastně celý disk náležitě vychutnáte. Koncert a klipy (Černej pasažér a Lano, co nás poutá k zemi) popis nepotřebují a o úrovni již byla řeč v recenzi. Podíváme-li se na Bonusy, najdeme následující: dokumenty z ČT1- Kultura.cz a Pop Art, fotogalerii a "Vyšlo o Indies". Pokud čekáte na souhrn CDček, pak vám řeknu, že ne. Jde o souhrn DVD nosičů. Poslední nevyplněnou položkou bude "Výběr Skladby". Respektive skladeb. Výhodou DVD je jeho velká kapacita, takže těch tracků najdete hned 31! "z toho jsou 4 doposud nevydané skladby - V čekárně u doktora, Na druhý břeh, Tlustý muž v zrcadle, Stáda a 8 písniček z prvního a již dlouhodobě vyprodaného CD." Na koncertním pódiu pak vedle Trabandu uvidíte báječného Vaška Koubka s heligonkou anebo vynikajícího herce Vladimíra Javorského (vzpomeňme Poslední z Pierotů). Skoro dvouhodinový záznam koncertu z Akropole je vážně vrcholem, a samozřejmě hlavní náplní nosiče. Máte-li rádi Traband, musíte mít. Ale i pro vás ostatní je toto DVD výborná volba.

Autor: Tano, 9.12.2005, http://o3.volny.cz/recenze-cd-a-dvd/~volny/IDC/46396/dskn/1/

×