Reprezent - Jan Krumphanzl - www.biogallery.cz

Gipsy.cz

Reprezent
CD 169 Kč

Dva roky trvalo než se po úspěšné první desce „Romano hip hop“ dostalo na trh druhé album skupiny Gipsy.cz nazvané „Reprezent“. Chtěl jsem původně napsat, cosi o dvou letech čekání na novou desku…ale myslím si, že ve společnosti kvalitní první desky nešlo ani tak o čekání na druhou, jako o příjemné užívání si té první a náhlou zprávu o desce nové. Takže nikdo nestrádal a je fajn, že deska „Reprezent“ vychází podle mého v pravou chvilku a že každý kdo muziku kapely Gipsy.cz má rád, bude vděčný za novou várku muziky a písniček. Takže se pustím do recenze nové desky.

Osobně jsem se na toto album těšil, protože mám s prvním albem pouze hodně malé zkušenosti z televize a z několik festivalů, kde jsem si poslechl pár písniček živě. Proto, když jsem se dozvěděl, že se chystá deska nová u spřáteleného vydavatelství Indies Scope Records, nenechal jsem nic náhodě a po albu jsem sáhnul a rozhodl se ho trochu proklepnout. Přiznám se, že v mém MP3 přehrávači album „Reprezent“ našlo své pevné místo a provází mě každý den na služebních cestách. Takže jedním slovem mohu říct, album mě nezklamalo. Naopak, mě potěšilo a musím říct, že je to příjemný společník.

Musím říct, že album „Reprezent“ je v první řadě hodně pestré. Humor a nadsázka se nenásilně přelévá do přímočarého protestu. Radoslav „Gipsy“ Banga jasně říká co si myslí a je příjemné, že texty nejsou hloupé a Gipsy od začátku do konce nezapomíná na to, že s humorem jde všechno lépe. A to je opravdu dobře. Radoslav „Gipsy“ Banga zpívá o tom jak to chodí, nesnaží se zbytečně křičet a už vůbec ne naříkat. Jednoduše to ze sebe sype v doprovodu úžasné hudby ostatních členů Gipsy.cz. Cigánská hudba je energická, skočná a i v dnešní době z ní cítíte tu nezaměnitelnou atmosféru. Když jsem poslouchal album „Reprezent“ měl jsem někdy chuť poskočit a zazpívat si společně s touhle sympatickou partičkou skvělých muzikantů. Vojtěchu Lavičko máš pekelný housle.

Dneska jsem četl sloupek Vojtěcha Lavičky v deníku Metro, tak jen krátce odbočím. To že do Gipsyho budou asi vždycky hlupáci šít a řešit více barvu pleti než hudbu, která je tím, čím se každá skupina prezentuje a Gipsy.cz není výjimkou, je prostě věc, kterou se asi nepodaří změnit. I já sám, jsem musel řešit drobný problém, když jsem řekl, že poslouchám novou desku Gipsyho. Ale na hlupáky tady musí být v podstatě zvyklý každý umělec, na kterého je mnohdy snadné anonymně házet špínu a řešit všechno jen ne jeho tvorbu! Ovšem v jednom s Gipsym naprosto souhlasím, cituji: „pro nás je nejdůležitější, abychom měli rádi svou práci – hudbu. A dokud ji máme rádi, je fuk, kolik alb prodáte.“ Ovšem k tomuto problému se myslím Gipsy dobře a opět s velkou dávkou vtipu vyjádřil ve skladbě „Barvoslepej svět“ u které jsem se skutečně pobavil. Takže kdo má nějaký problém a nebo trpí nějakou vadou, která mu nedopřeje si vychutnat dobrou muziku jen proto, že interpret není „růžovej“ jako prasátko, ať si skočí k lékaři.

Album obsahuje i trefnou skladbu o Čunkovi. Rád bych zde citoval opět Gipsyho: „Pan Čunek je téma samo o sobě. Štvalo nás, že se mu nepostavili jiní lidé, a tak jsme to udělali my. Politici nakonec zcela nesmyslně ustoupili, ale Gipsy.cz rozhodně neustoupí. Budeme stát v tomhle ringu, dokud Ivan Drago nebude na zemi.“ Já můžu jen popřát klukům, aby jim to v ringu dlouho vydrželo a aby si udrželi i v budoucnu stejnou energii.

Věřím, že každý si najde tu svoji skladbu, ale celkově vnímám celé album jako velice vydařené. Pro mě jsou tam snad jen dvě slabší místa a to skladby „Dobrý den“ a „Večernice“. Které nejsou zrovna můj šálek čaje. Ale naopak jsem si oblíbil skladby „Reprezent“, „Love love“, „Na cigánské svatbe“ nebo „Udělej něco!“

Gipsy střídá češtinu, cigánštinu i angličtinu. Hudba je kombinací moderních postupů a klasického cigánského folklóru. V případě úžasné skladby „Vítej“ jsem si vybavil záhrobní atmosféru filmů Tima Burtona a doslova jsem slyšel jak při tanci kostlivců chřestí kosti. Ženské vokály doprovázející tuto skladbu jsou naprosto perfektní a pro mě se právě tato skladba stala jednou z nejchytlavějších.

Mohl bych zde uvádět z textů jednu ukázku za druhou, protože celá řada mi jich zůstala pevně v paměti. Ale nechci tady přepisovat to, co si je lepší poslechnout v originálu v osobitém podání Gipsyho. Takže závěrem bych rád napsal, že novinka „Reprezent“ stojí za to! Stojí za poslech a myslím, že u nejednoho posluchače taky zůstane toto album plné zajímavých písniček nějakou tu dobu v přehrávači. Já děkuji kapele za fajn písničky, které mě pobavily a potěšily a věřím, že nejsem zdaleka jediným spokojeným posluchačem.

Jan Krumphanzl

×