Lé La - maxim horovic - www.freemusic.cz

Čankišou

Lé La

Hudební cestovatelé Čankišou podávají zprávu o dalších ze svých cest. Jejich hudba, hudba lidu Čanki, představuje univerzální jazyk, nasáklý a všeobjímající, pandemický. Balkánské hard-lidovky, ska, muzika africká i arabská, turecký blešák, rumunské dožínky...

Řeknu, že Čankišou jsou v současnosti jedním z nejlepších vývozních artiklů tuzemské hudby a huba mě z toho bolet nebude. Klidně řeknu, že zatímco Transglobal Underground už dávno nejsou underground, natož transglobální a své vrcholy mají za sebou, tak Čankišou svého vrcholu stále nedosáhli. Tohle srovnání není nahodilé, druhý kus Zuha je může evokovat, sama kapela mluví o vlivech hudby Ukrajiny, Réunionu nebo právě Pakistánu. Co je na Čankišou trvale pozoruhodné? Napájejí se z hudeb všech koutů světa a kam přijedou, tam jsou domácí, navíc jejich písně nejsou odvozené, dýchají vlastní integritou.

Jazyk lidu Čanki je melodická svahilština, přirozeně souznějící s hudbou, možná vám vytane na mysli Šum svistu, ovšem souvislost s úchylným kabaretním striptýzem nehledejte. Čankišou proplouvají mořem inspirací, jednou byste je přirovnali k Hypnotix, jindy k cikánskému folkloru Terne Čhave. Ano, kulhavá přirovnání, Čankišou překračují hranice nohou bosou a sedmimílovou.

Můžete pojmenovat domorodé vlivy nebo národní entity, odtrhnout kořeny a označit vlivy, k čemu však, když vás při poslechu popadne neškodný amok trvale postižených, neskonale zdravých. Balkánské hard-lidovky, ska, muzika africká nebo arabská, Papin žhavej do běla, bhangra, brazilské motivy, turecký blešák, rumunské dožínky. Výsledek je ohromující, tuhle kapelu můžete postavit na jakýkoliv festival, roztečou se rastamani, pobijou punkeři, vydávejte je za Papuánce a na Colours je roztrhají na kusy.

Tklivý tón klarinetu v náručí akordeonu, didgeridoo a mohutné dechy, sada perkusí, nově tvrdší elektrická kytara. Všechno je normální jako když vykvete strom, na tenhle kmen není sekera, kdo by sekal vlastní nohu. Svižné tempo všech skladeb je svůdné, Svatební orchestr by měl co dělat. Místní propagátoři lidových hudeb sají nátiskem kojeneckým, jurodiví Čankišou ždímaj prsa hudby a neohlížejí se, Čechomor je barvotisková pohlednice, my mluvíme o sklonu k posedlosti a o příbuzných Gogol Bordello a Ska-P.

80 %

maxim horovic

×