Struny nad Oslavou - Dani Heyvaert - rootstime.be (BE)

Folkové prázdniny

Struny nad Oslavou - FP 2016

Over deze plaat kan ik in wezen erg kort zijn: dit is wereldmuziek in de meest waarachtige betekenis van de term. Omdat dergelijke samenvatting allicht een tikkeltje té kort uitvalt, toch wat duiding: op 29 juli 2016 werd in het Tsjechische Namest Nad Oslavou de dertigste editie gehouden van het “Folkholidays”-festival, een acht dagen lang durend muziekfestijn, waarop mensen, die met folkmuziek in haar brede betekenis bezig zijn, concerten kunnen bijwonen, instrumenten leren bespelen, dansen, colloquia bijwonen…in de omgeving van het kasteel en de rivier die het dorp zijn naam geven. Behoorlijk grote namen maakten in de loop der jaren hun opwachting en zo waren vorig jaar namen als die van Blick Bassy, Orkesta Mendoza, Sam Lee, Fanfare Ciocarlia en Iva Bittova te bewonderen. Sinds een paar jaar is er ook een speciale “Over The Oslava River”-avond en het is van dié avond uit de editie 2016, waarin de snaarinstrumenten centraal stonden, dat deze opnames dateren. De mensen op het podium zijn hier bij ons misschien niet allemaal even bekend, maar laten hier om beurten horen, waarom dat zou moeten veranderen. Het principe van de avond is vrij eenvoudig: in casu zeven muzikanten, die allemaal meester zijn op een ander instrument, maar elkaar niet kennen, worden een paar dagen “in residence” gezet en werken daar samen aan een programma dat ui dé avond éénmalig wordt uitgevoerd. In 2016 had je zo de aanwezigheid van de Spaanse timple-speler Germàn López, de Italiaan Antonio Forcione, die de Jimi Hendrix van de akoestische gitaar genoemd wordt en met John Laughlin en Trilok Gurtu speelde, de Senegalese kora grootmeester-griot Seckou Keita, bij ons ook bekend van bij Baka Beyond en vooral van zijn werk met Catrin Finch, de Tsjech Martin Krajicek, die mandoline speelt in zowel jazz als bluegrass -en tijdens de stage ook kora leerde-, zangeres Jitka Suranská, die met Krajicek overigens in het Jitka Suranská-trio zit, bassist Juraj Valencik, die met Krajicek wel eens wat doet met Morricone-muziek en de Duitse mandolinist Wolfgang Meyering, die met “Malbrook’ een dozijn jaren geleden, een hele leuke plaat vol Zweedse folk opnam. Zoiets noemen we “een wereldgezelschap” en het concert dat ze aan het einde van hun residentie neerzetten, is noch min, noch meer indrukwekkend te noemen. Ik neem aan dat de CD niet alles van dat concert bevat, aangezien er slechts zes nummers weergegeven worden, samen goed voor ruim 42 minuten muziek en met het ruim veertien minuten durende “Keneh” als onbetwistbaar hoogtepunt. Dat is een nummer van Keita, die ook de tekst aanbracht voor “Woulou-Wo, op muziek van Krajicek. De afsluitende traditional “Zeleny Vinecek” wordt ingezongen door Jitka Suranskà, terwijl de plaat opent met drie instrumentals, van de hand van respectievelijk López (“Sorondongo Influenciado”, Forcione (het werkelijk hemelse “Waltz for Django”) en Krajicek (Nová”). Je zou kunnen vrezen voor de samenhang, als je zoveel muzikanten met zoveel componisten op elkaars werk loslaat, maar het tegendeel blijkt waar: deze kerels voelen elkaar en elkaars muziek dermate goed aan, dat je zou zweren hier een band aan het werk te horen, die al heel lang samenspeelt. Dat is dus wat ik al tijden loop te beweren: goeie muziek en goeie muzikanten overstijgen elke door mensenhanden gemaakte grens. Deze CD is de zeer welgekomen blijvende neerslag van een concert, waarvan je, als rechtgeaarde muziekliefhebber, zelf getuige was geweest. Ik wist tot nu toe niet eens van het bestaan van dit festival af, maar daar zal verandering in komen. Bij voorbeeld bij de editie van dit jaar. Die komt er van 28 juli tot 4 augustus… ******* (Dani Heyvaert) *********** http://www.rootstime.be/CD%20REVIEUW/2018/JAN1/CD16.html

×