Blues ze Staré Pekárny č. 1 - raveniuz

Various Artists

Blues ze Staré Pekárny č. 1.
CD 249 Kč

Brnenský klub Stará Pekárna a nezávislé vydavateľstvo Indies sú jedny z kľúčových faktorov, ktoré držia (nielen) českú bluesovú scénu pri živote. V spolupráci s Českou televíziou rozbehli ambíciozny projekt Blues ze Staré Pekárny, v rámci ktorého už divákom Českej televízie priniesli niekoľko hodnotných koncertov. S rovnomenným názvom vyšla nedávno platňa, ktorej číslovka v názve naznačuje, že môžme očakávať aj jej pokračovanie. 15 trackov si rovnomerne rozdelilo päť skupín. Najsurovejší (v dobrom slova zmysle) prejav predviedli úvodní Stan the Man. Bluesové a r&b štandardy (Ray Charles) v klasickej elektrickej zostave oživila prítomnosť hosťujúcej speváčky Betty S. Vďaka aktivitám neúnavného blusového nestora Juraja Turteva sa na kompakt dostal aj zástupca slovenskej bluesovej scény - Jurajov bočný projekt (popri Bluesweiseri) Dura & Blues Club s hosťom Andrejom Šebanom. Vo väčšine prípadov ide o autorské kompozície v akustickom prevedení, s prvkami paródie, ale aj meditatívnej melanchólie, s nezameniteľnou pečaťou 'turtevovskej' nonšalantnosti. Klasické chicagské blues zastupuje vo výbere Ondřej Konrád (odchovanec československej legendy 80. rokov Lipa-Andršt Blues Band) so svojou skupinou Gumbo. Poznávacie znamenie - pekná farba hammondiek a výborný drajv rytmiky. Najbližšie ku klasickému delta blues má Blues Station - trio hrajúce bluesové tradicionály. Naopak, najsúčasnejši znie záverečná skupina Lady I, ktorej suverénne dominuje energická a temperamentná speváčka Ivana Konopásková (zároveň aj autorka hudby a textov). Či chceme alebo nie, Blues ze Staré Pekárny č.1 je jedným z mála pokusov (ak nie jediný) o zaznamenanie súčasnej scény českého blues, neprávom považovaného za minoritný žáner. Čiastočne supluje aj absenciu podobných aktivít na Slovensku* a to najmä zásluhou spomínaného Turteva (ktorý okrem hudby prispel aj autorstvom sleeve note). Verím, že energia, ktorú do tohto projektu vkladajú bluesoví nadšenci, sa čoskoro premení na druhý diel tohto chválihodného počinu.

txt by raveniuz

×