Nejen zahrádečky - Anežka Konečná - Harmonie 12/15

Musica Folklorica a Dušan Holý

Nejen zahrádečky
CD 269 Kč
WAV+mp3 199 Kč

Nejen zahrádečky, ale i vzácný folklorní svět Dušana Holého Musica Folklorica je na první pohled normální cimbálka. Ovšem nejen na poli lidové hudby platí za již etablované těleso na vysoké umělecké úrovni. Hráči disponují muzikantskou zručností a erudovaným hudebním rozhledem, zejména v oblasti lidové polystylovosti. Někteří z nich jsou výbornými komponisty a aranžéry. Jejich působnost v Musice se vyznačuje prací s autentickou folklorní látkou převážně z oblasti moravsko-slovenského pomezí, kterou však mnohdy prezentují v propracovaných aranžích, vzhledem k původní lidové akordizaci ji opatřují novátorskou harmonizací, integrují v ní náročná instrumentální sóla. Především dílem primáše Miroslava Kolacii a cimbalisty Petra Pavlince tak má Musica svůj osobitý rozpoznatelný zvuk. Kromě pravidelné umělecké produkce také v minulosti hojně nahrávala – důkazem je již sedm disků, kde z počátku zcela absentuje pěvecký projev, později se nahrávání přerodilo v spolupráci s pěveckými spolky a sólovými zpěváky. Z přirozeného tahu Musiky Folkloriky spojit své síly ve spolupráci s osobnostmi z jejich základny na jihovýchodní Moravě vzniklo několik profilových alb regionálních pěveckých osobnostní. Velký význam je přikládán především nahrávce Rabudeň, rabudeň s profesorem Lubošem Holým, která byla pořízena nedlouho před jeho odchodem na věčnost. Posledním počinem je záznam spolupráce s Lubošovým mladším bratrem Dušanem. Dvojice bratrů se stala ve světě hudebním i vědeckém skutečným pojmem. Zasloužilý biolog a urputný etnograf se lvím dílem zasloužili o věčný život kul­turního bohatství jejich rodiště – národopisného regionu Horňácka. Čerstvý nosič Nejen zahrádečky je sólovým recitálem Dušana Holého. Album je zpovědí vzácného člověka, který tu prostřednictvím kompilace lokálně pestrých písní uvádí v život bohatství kusů snad ještě nenahraných či nezvykle uvedených. Obsažně se o té které písni vyjadřuje ve sleeve note, kde uvádí k písním jejich příběh a důvod zařazení. Máme tak možnost dočíst se o detektivním pátrání po romských písních z Horňácka, o oblibě písně Bystrá voda do Dunajka padala samot­ného Jaroslava Seiferta, o písních vážících se ke zpěvákovým vzpomínkám či o jejich výskytu v tom kterém zpěvníku. Musica Folklorica si „odpustila“ výraznější odvážné úpravy ve prospěch citlivého doprovodu v intencích stylové náležitosti. Přesto však neztratila svůj originální zvuk a zachovala si své – pozorný posluchač nalezne v úpravách mnoho zajímavého především v harmonizaci. Slyšitelný rozdíl mezi autenticky vyznívajícím Dušanem a umělečtěji vycizelovanou Folklorikou však nevadí, ba naopak vytváří kontrastní, leč kompatibilní souhru. Umírněný podkres dává dokonale vyniknout zpěvu úctyhodného osmdesátníka pana Holého, který se vyznačuje zvláštním nepravidelným frázovaním, což je v důsledku způsob ryze folklorní a dodávající písním vypravěčskou živelnost, laškovnost, ale také velké zanícení. Dušan Holý již v prvních vteřinách svého zpívání obdaří posluchače dojmem, že se právě děje něco významného. Je to dar písním vetknout více než melodii, rytmus a slova. Je to vzácný okamžik, kdy se člověk spolu se zpěvákem směje nebo rmoutí, když už poněkolikáté „ohrkává“ tyto Zahrádečky.

Tip Harmonie + Tip Editora

Anežka Konečná

×