CD | 284 Kč |
MC | 99 Kč |
MP3 | 99 Kč |
LP | 359 Kč |
FLAC+mp3 | 149 Kč |
WAV+mp3 | 199 Kč |
Deska týdne: Mikroskopický bigbít nesvírá Květy v kleštích serióznostiRedukovat brněnskou alternativní scénu pouze na kapelu Květy a vedlejší projekty jejích členů, do nichž můžeme řadit organický folk Biorchestru nebo sólovku Martina E. Kyšperského, by zavánělo lenošstvím. Jen těžko byste ale hledali místní formaci, o které bylo od vydání jedenáct let starého debutu Jablko jejího peří slyšet víc než o Květech, kterým právě vychází šesté album Miláček slunce.
Patří ke kapelám, které se vždy vyhýbaly senzacím a svou popularitu vystavěly postupně, a to stovkami odehraných koncertů, skromným vystupováním a silnými deskami. Květy byly vždy sázkou na jistotu, bez ohledu na to, o jakou desku šlo. Svůj zvuk posouvali nenápadně, ale spolehlivě, dokázali vždy přijít s novými nápady.
Když před třemi lety vyšla deska Bílé včely, vypadalo to, že jsou Květy na vrcholu. Studiový mág Ondřej Ježek pomohl čtveřici vybrousit zvuk skladeb čerpajících z tradice českého bigbítu i odkazu velikánů brněnské scény. Květy bez textů Kyšperského by ale nejspíš byly pouhými Stvoly.
Mix pouličních příběhů, surrealistických snů a životní melancholie se přelil i na šestou desku Miláček slunce. „Jeden špekáček, jeden prut, jeden votvírák a jedno pivo / nikdo už nepřijde, plamen plápolá / jedna hvězda a černá tma / jenom já sám pod nebem podmračeným,“ zpívá Kyšperský v úvodu písně ČKNO (Český klub německých ovčáků). Nové album opět ovládá bytová obrazotvornost, ať už jde o upatlané ubrusy, zvonící telefon, či ticho po příbuzných mizejících do světa i z něj.Neprvoplánová vážnost a vědomí nepřekonatelné osamělosti, které nemají nic společného s cyklickými módními vlnami hudební melancholie, se skrze vrstvu úsměvných mikropříběhů derou na světlo i ve skladbě V jezeře mléka a mlhy. Miláček slunce ale není jen introspektivní nahrávkou, jak ostatně napovídají vypalovačka Opičí král (ještě přece je čas) či snová ukolébavka Kočičí dům.
Květy se na aktuálním albu opírají o stejná témata jako na Bílých včelách, zvukově svůj dosavadní majstrštyk přeskočily těsným flopem. Miláčka slunce zahalily Květy, společně s Ondřejem Ježkem, vrstvou mikroskopických instrumentálních hrátek, a nahrály tak své dosud nejpestřejší album.
Hodnocení: 85 %
Jan Macháček